خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

  • جمعه ۴ فروردین ۱۳۷۴

جمعه ۴ فروردین  ۱۳۷۴ /  ۲۲ شوال  ۱۴۱۵         /۲۴ مارس ۱۹۹۵

 

در کیش بودیم. پیش از ظهر آقای [محمدرضا] یزدان‌پناه، [مدیرعامل سازمان عمران کیش] آمد. گزارش کارهای کیش را داد. آقای [مرتضی] الویری، [رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری] آمد. گزارش سفر آموزشی را داد و در مورد مهار قاچاق از مناطق آزاد صحبت شد. از پارک آهوان و حیوانات و طیور آن و جنگل‌های در دست احداث و پایگاه هوایی و نقاط دیگر بازدید کردیم.

عصر با فاطی، مقداری در دریا قایقرانی کردیم. سرشب، حسین [مرعشی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور] آمد. راجع به برنامه‌های فروردین و سفر به خوزستان، مشهد، هند و گرجستان و برنامه مبارزه با قاچاق صحبت شد. در گزارش‌ها، مسأله تجاوز نیروهای مسلح ترکیه به کردستان عراق و اظهارات نادرست وزیر دفاع آمریکا، در خصوص حضور نظامی ایران در جزایر ابوموسی و تنب، موردتوجه است[1].

 

 

[1] - ویلیام پری، وزیر دفاع ایالات متحده، ادعا کرده بود که ایران با استقرار تسلیحات شیمیایی، موشک‏های ضدهوایی و ضدکشتی در جزایر سیری و ابوموسی، قصد دارد رفت وآمد کشتی‏ها در خلیج فارس را مورد تهدید قرار دهد. او در سفر خود به برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، تصاویر ماهواره‏ای مبنی بر تقویت و تشدید نیروهای ایرانی در سواحل شرقی خلیج فارس را به رهبران عرب ارایه کرده بود. برخی مطبوعات غربی از جمله اشپیگل، چاپ برلین، اعلام کردند، هدف از ایران‏هراسی، آن است که آمریکا قصد دارد، در ۵ سال آینده، به میزان ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار، اسلحه به کشورهای عربی بفروشد.