خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۰ تیر ۱۳۷۴

 

شنبه 10 تیر 1374// 2 صفر 1416 // 1 جولای 1995

 

آقای [رضا] امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] آمد. در مورد نحوه قرارداد با روسیه بر سر نیروگاه بوشهر مذاکره شد. تأکید کردم، فاینانس باشدکه اگر ناتمام ماند، مثل مورد آلمان نشود.

آقای [محمدرضا] نعمت‌زاده، [وزیر صنایع] آمد. برای ارز صنعت استمداد کرد و گزارشی از عملکرد صنعت در برنامه اول داد. آقای [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد و برای حرکت وسیع‌تر در ساخت مسکن، مذاکره و تصمیم‌گیری شد؛ به نحوی که تمامی نیاز جامعه را ظرف دو یا سه سال بسازیم. با توجه به وجود زمین، آب، برق، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی و نقدینگی فراوان در جامعه که باید جمع شود و میزان اشتغال‌زایی آن، باید انجام شود. گزارشی از بررسی حل مشکل شهرک‌های خودروی اطراف تهران داد که پسندیدم.

آقای [حسن] حبیبی آمد. دربارة مسائل جاری، منجمله شورای نگهبان و حقوقدانان که باید جدیداً انتخاب شوند و هزینه‌ها و تأکید بر فعال‌کردن برنامه اشتغال ویژه که ایشان مسئول کمیسیون جدید شد، صحبت کردیم.

عصر در جلسه شورای عالی امنیت ملی، دربارة اصلاح آیین‌نامه همکاری بسیج و نیروی‌انتظامی برای حفظ امنیت و نحوة پخش خبر آزمایش موشک‌های اسکاد سی و اسکاد بی- ساخت داخل- تصمیم‌گیری شد.

شب جلسه سران سه قوه در دفتر آقای [محمد] یزدی، [رییس قوه قضاییه] بود. دربارة دبیرکل جامعه روحانیت‌مبارز صحبت شد؛ بر فرض قطعی‌شدن استعفای آقای [محمدرضا] مهدوی‌کنی که فعلاً برای کسالت قلبی در لندن است و گفته‌اند که باید مجدداً عمل شود، ولی ریسک دارد و مردد است. از افراط [وزارت] اطلاعات و دادگاه ویژه [روحانیت] در کنترل مردم و به خصوص از مسأله آقای [محمدرضا] عباسی‌فر، اظهار شکایت داشتند و توقع دارند که من کنترل‌کنم. نمونه‌هایی از تندروی‌ها را آورده‌اند. دربارة نحوه همکاری با جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] در امر انتخابات صحبت شد. آقای یزدی در مورد حقوق‌دانان جدید شورای نگهبان مشورت کرد. بعد از ساعت دوازده شب، در دفترم خوابیدم.