خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

  • تهران
  • دوشنبه ۵ تیر ۱۳۷۴

دوشنبه 5  تیر  1374     |27  محرم 1416                               26 ژوئن 1995

 

دیشب با تب خوابیدم و با تب به هتل لاله در مراسم هفته قوه قضاییه رفتم. آقای [اسماعیل] شوشتری، وزیر دادگستری، گزارش خوبی از وضع قضاییه داد و من هم در اهمیت و وظایف قوه صحبت کردم.[1]

 تا ساعت یازده ‏و نیم،کارهای دفتر را انجام دادم. نمایندگان آذربایجان‏ غربی آمدند. هر یک دربارة اوضاع حوزه انتخابیه خود صحبت کردند و معمولاً با ذکر خدمات دولت در برنامه اول و تمجید از برنامه‌های سازنده من و خواسته‌های جدید. تقاضا داشتند، سفر بعدی‌مان به آنجا باشد؛ پذیرفتم. [آقای نجم‏ الدین شیخ]، قائم‏ مقام وزارت امور خارجه پاکستان و اخوی محمد، [قائم‏مقام وزارت امور خارجه] آمدند. در مورد توسعه روابط حرف زدیم. از اوضاع متشنج کراچی پرسیدم.

عصر شورای اقتصاد، جلسه با چند مصوبه داشت. با آقایان [حسن] حبیبی، [معاون اول رییس‏ جمهور] و [سید محمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان اموراداری و استخدامی]، دربارة زیاد بودن حقوق جدید مدیران که باعث اعتراض شده، صحبت کردم. آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، تلفنی خبر سوءقصد به جان حُسنی مبارک، [رییس‏ جمهور مصر] در اتیوپی را داد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «نقطه اوج اهداف انقلاب اسلامی، عدالت است و دستگاه قضایی، مهم‏ترین‏رکن تأمین عدالت محسوب می‌شود. باید همواره تلاش کنید، هر سالی که می‌گذرد، جامعه یک قدم به ‌عدالت نزدیک و از ظلم و بی‌عدالتی دور شود. با توجه به ‌اینکه برای اولین بار سیستم قضایی اسلامی توسط افراد روحانی و معنوی در ایران اجرا می‌شود، هر قدر که در این کار موفق باشیم، اعتبار و حیثیت داخلی و بین‌المللی انقلاب افزایش می‌یابد. دستگاه قضایی کشور، می‌تواند با حُسن عمل خود و توضیحاتی که در مورد برخی شبهات ایجادشده می‌دهد، تهاجمات دشمنان را بی‌اثر سازد. هدف اصلی دشمنان و رسانه‌های صهیونیستی از حمله به عملکرد قوه قضاییه این است که بگویند، اسلام نمی‌تواند حکومت تشکیل دهد و جامعه را اداره کند. یکی از بارزترین موفقیت‌های دستگاه قضایی کشور که همه جهانیان نیز به‌آن اعتراف دارند، مبارزه موفق با سوداگران مرگ است، ولی در این مورد هم دشمنان تلاش می‌کنند به بهانه‌های مختلف، عملکرد قوه قضاییه را زیر سئوال ببرند. دستگاه قضایی باید متناسب با نیازهای جامعه پیشرفت و تکامل پیدا کند که این مسأله در سال‏های اخیر به ‌خوبی دیده می‌شود. دولت نیز خود را موظف می‌داند که از فعالیت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌های قضایی کشور حمایت کند که در این زمینه طرح‌های خوبی در برنامه پنج ساله دوم توسعه کشور، پیش‌بینی شده است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.