خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

  • تهران
  • پنجشنبه ۹ تیر ۱۳۷۳

پنج‌شنبه 9 تیر 1373 //20 محرم 1415 // 30 ژوئن 1994

 

اول وقت به فرودگاه مهرآباد رفتیم. از سازمان هواپیمایی کشور بازدید کردیم. دربارة خطوط هوایی و نحوه هدایت کنترل هواپیما با بی‌سیم و برنامه خرید و نصب رادار و تجهیزات دیگر برای هدایت مطمئن‌تر و آسان‌تر و بالا بردن تعداد پروازهای عبوری و درآمدهای ارزی توضیح دادند. امسال، می‌توانند بیش از یکصد میلیون دلار درآمد داشته باشند و اگر رادار نصب کنیم، این درآمد چند برابر می‌شود؛ متقاضی عبور زیاد است، اما فعلاً امکان مدیریت نیست. از پارکینگ پنج طبقه فرودگاه بازدید کردم. آن را بخش خصوصی ساخته است که ده سال استفاده کند و سپس از آن دولت باشد.

سپس از سازمان هواشناسی بازدید کردیم. آقای [علی‌محمد] نوریان توضیحات خوبی دربارة اهمیت استفاده از اطلاعات هواشناسی برای بخش‌های مختلف کشور داد. سیستم کامپیوتری جدید را افتتاح کردیم. قرار است به زودی به شیوه جدید و تصویری اخبار هوا را بدهند. استفاده‌های زیادی می‌توانیم ببریم.

سپس از مرکز آموزش هما بازدید کردیم. افتتاح ساختمان انجام شد. برنامه‌های آموزشی خوبی دارند و بناست، دانشجو از یاتا[1] و کشورهای خارج هم بگیرند. از بخش‌های مختلف تعمیرات هواپیماها و سپس از تأسیسات و آشیانه شرکت هواپیمایی آسمان بازدید کردم و توضیحات شنیدم. در برنامه اول توسعه خوبی یافته است و بیشتر به نقاط محروم و فرودگاه‌های کوچک می‌رود.

از برنامه چمن‌کاری اراضی فیمابین دو باند بازدید کردیم و نمایش چتربازی و کایت و هلی‌کوپترها و هواپیماهای هدایت از دور را دیدیم. پس از ناهار و استراحت و نماز، در جمع مدیران سازمان‌های مورد بازدید، خواسته‌های آنان را گوش دادم و مذاکره کردم. سپس به جمع کارکنان رفتیم و پس از گزارش آقای [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] و تماشای پرواز هواپیمای کوچک آموزشی جت دُرنا که با تکنولوژی کمپوزیت و طراحی اقتصادی ساخته شده است، برایشان سخنرانی کردم.[2]

 به خانه آمدم. با آیت‌الله خامنه‌ای، برای حل مشکل شیمکوس آلمانی، تلفنی صحبت کردم.

 

[1] - یاتا، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، سازمانی است فرامرزی، متشکل از ۲۶۰ شرکت هواپیمایی که در ماه آوریل سال ۱۹۴۵ در شهر هاوانا راه‌اندازی شد. این سازمان حدود ۸۳ درصد از ترافیک هوایی جهانی را به خود اختصاص می‌دهد. دفتر مرکزی سازمان یاتا، در شهر مونترآل کانادا قرار دارد.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «توفیق داشتیم که امروز ساعاتی را در میان شما برادران و خواهران تلاشگر منطقه مهرآباد، در سازمان‌های مهم هوایی کشور باشیم. زحمات فراوانی را افراد زیادی متحمل می‌شوند که این ناوگان عظیم هوایی، بتواند به مردم خدمت مناسب بدهد و با امنیت و شرایط مناسب در خدمت مردم باشد. در شرایطی که ما در محاصره اقتصادی بودیم و حتی برای تعمیر قطعات هواپیماهایمان، گاهی در خارج دچار مشکل می‌شدند، در عین حال ما امروز رشد مطلوبی را داریم می‌بینیم. در گزارش‌های امروز، من دیدم که کار بعد از انقلاب، بیش از دو سه برابر شده است که این انصافاً رضایت‌بخش است؛ بخصوص طرح انتقال حجاج که هر سال به این خوبی برگزار می‌شود و انبوهی از مردم را در مدت کوتاهی، با نظم و ترتیب و دقت در زمان، منتقل می‌کنند. من امروز گزارش عملکرد چهار سازمان مهم را شنیدم و هر یکی جای تشکر و تقدیر دارد. سازمان هواپیمایی کشور که مردم در فرودگاه خدمات اینها را می‌بینند؛ درصورتی که امنیت خطوط پرواز و تنظیم خطوط هوایی مسیرها که (فوق‌العاده مهم است، تقریباً از دید مردم پنهان است. ما در سال، میزبان تعداد زیادی از هواپیماهای عبوری می‌توانیم باشیم که اگر خوب آنها را سرویس دهیم، یک منبع عظیم درآمد ارزی برای ما است. ما با سازمان ستادی و پایه‌ای هواشناسی، امروز یک مقدار وقت گذراندیم. دلم می‌خواهد مردم ما بدانند که آنجا یک بانک بسیار غنی از اطلاعات ذی‌قیمت از اقلیم، فضا و شرایط جوی، به‌خصوص با پیشرفت ماهواره‌ها، در بسیار از میدان‌های اساسی کشور کاربرد دارد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.