خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

  • تهران
  • یکشنبه ۵ تیر ۱۳۷۳

یکشنبه 5 تیر 1373 | 16 محرم 1415 // 26 ژوئن 1994

 

برای افتتاح سمینار سالانه قوه قضاییه، از خانه به محل دیوان عالی کشور رفتیم. قبل از صحبت من، می‌خواستند برنامه‌ای برای شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی نمایش بدهند که به خاطر ضعف برنامه‌ریزی، نتوانستند انجام دهند؛ بد شد. آقای [اسماعیل] شوشتری، [وزیر دادگستری]، خیرمقدم گفت و گزارشی از پیشرفت‌های قوه قضاییه در اصلاح قوانین و تربیت نیرو و ساختمان و تجهیزات و عملکرد داد. من هم صحبت مفصلی دربارة مسائل روز و وضع کشور و قوه قضاییه کردم.[1] بعد از سخنرانی، مصاحبه کوتاهی راجع به قانون دادگاه‌های عمومی نمودم و به آقای [سید محمدعلی] موسوی جزایری، [نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان] که از اهواز آمده بود، در خصوص افراط‌کاری در آنجا که چادر را اجباری کرده‌اند، تذکر دادم.

آقای [جلیل] بشارتی، [رییس دفتر امور مناطق محروم نهاد ریاست‌جمهوری] آمد. دربارة مناطق محروم امکانات بیشتر خواست. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و آقای [علی] کلاهدوز، [معاون وزیر در امور معادن] آمدند. گزارشی از صنایع مس، برنامه رساندن تولید مس به دویست هزار تن با توسعه کارخانه مس سرچشمه و استفاده از تکنولوژی لیچینگ[2] و فعال کردن معدن سونگون اهر[3] و میدوک شهر بابک[4] دادند و و خواستند قیمت مس را که ارزان است، اصلاح کنیم که با بازار یک قیمت باشد. عصر آقای موحدی، فرمانده حفاظت سپاه آمد. در مورد یکی از پاسداران مطلبی داشت. در جلسه هیأت دولت شرکت کردم.

شب با آیت‌الله خامنه‌ای جلسه داشتیم. دربارة سفر آقای [حیدر] علی‌اف، [رییس‌جمهور آذربایجان] به تبریز، مصوبه مجلس دربارة شهرهای اطراف تهران، بنیاد مستضعفان، انفجار حرم امام رضا (ع) و تبلیغات و احتمالات آن صحبت کردیم. شب به خانه آمدم. یاسر، گزارش سفرش به کانادا و بررسی طرح پارک طبیعی ملی را داد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «طراحان جنایت انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی ایران، فکر می‌کردند با آن فاجعه، نظام جمهوری اسلامی را از پای درمی‌آورند و نظام مورد نظر خود را جایگزین می‌کنند، ولی امروز وقتی که وضع انقلاب و پیشرفت امور و ثبات تحسین‌انگیز کشور را می‌بینند، از تحلیل مسائل عاجز می‌مانند (و خودشان را در بن‌بست و نظام را رو به تکامل می‌بینند. تقدیر الهی بر این معین شده بود که شهدای هفتم تیر، به‌خصوص آیت‌الله شهید بهشتی یکی از پایگاه‌های محکم روانی این نظام مقدس باشند که در همان دوران کوتاه، کارهای اساسی برای فضای اسلامی و ساختار نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر معارف اسلامی پایه‌ریزی کنند. انفجار حرم مقدس امام رضا (ع) که قلب صدها میلیون انسان را جریحه‌دار می‌کند، نشانه‌ای از رفتار ددمنشانه دشمنان، استیصال و احتضار آنهاست. واقعاً هیچ عاقلی که امیدی به آینده دور خود داشته باشد، نمی‌تواند این جنایات را مرتکب شود و با هیچ تحلیلی، آن را توجیه کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - لیچینگ یا استخراج مایع- جامد، فرایندی است شیمیایی که طی آن ماده‌ای مشخص، به‌وسیله یک حلّال از ماده جامد جداسازی می‌شود. از این نوع فرایند استخراج در تولید مواد معدنی از سنگ‌های معدنی، به‌وسیله اسید استفاده می‌شود.

[3] - معدن سونگون، واقع در 130 کیلومتری شهر تبریز، دومین تولیدکننده مس ایران می‌باشد. ذخیره احتمالی این معدن، بیش از یک میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن، با توجه به اکتشافات انجام گرفته، حدود ۷۹۶ میلیون تن برآورد شده است که در مجموع، کل ذخایر قطعی، احتمالی و ممکن در محدوده معدن سونگون، حدود 7/1 میلیارد تن سنگ مس با عیار ۶۱ درصد است. در این معدن که در دوره دولت سازندگی فعال شد، غیر از فلز باارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت، به صورت فلزات همراه وجود دارند.

[4] - معدن مس میدوک در ۴۲ کیلومتری شمال شرقی شهربابک از توابع استان کرمان واقع شده است. میزان ذخیره زمین‌شناسی این معدن، ۱۷۰ میلیون تن مس با عیار ۸۳ درصد محاسبه گردیده که از این مقدار به میزان ۱۴۴ میلیون تن آن با عیار ۸۵ درصد قابل استخراج است.