خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

از جلسه سران تا امضای قرارداد احداث سد کارون در دفتر .

  • تهران
  • شنبه ۴ تیر ۱۳۷۳

شنبه ۴ تیر ۱۳۷۳ // ۱۵ محرم ۱۴۱۵ // ۲۵ ژوئن ۱۹۹۴

 

مدیران وزارت نیرو آمدند. در دفتر من، مراسمی برای امضای قرارداد احداث سد کارون داشتند؛ به خاطر اهمیت سد که بزرگ‌ترین سد بتونی کشور است و به دست ایرانی احداث می‌شود.(1)  قبلاً کنسرسیومی از شرکت‌های خارجی، با حدود دو برابر قیمت فعلی، در مناقصه برنده شده بودند که به خاطر زیادی بخش ارزی آن، [داده نشد]. آن‌ها گزارش دادند و من صحبت کردم و پیشرفت‌های تکنولوژی سدسازی را تشویق نمودم و اهمیت برق‌آبی را گفتم.(2)

آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] آمد. گزارش سفر کوبا و وضع مرغ و دام و تخم‌مرغ و علوفه را داد و برای مرغداران که به خودکفایی رسیده‌ایم، حمایت بیشتری خواست. با سازمان تحقیقات انرژی در خصوص طرح‌ها و راه‌های صرفه‌جویی، جلسه داشتیم؛ طرح‌های مهمی دارند.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. درباره مسائل مربوط به بمب‌گذاری در مشهد و تجارت با عراق و محل نیروگاه اتمی ساخت چین، بحث و تصمیم‌گیری شد.

شب با آقای [علی‌اکبر] ناطق [نوری، رئیس مجلس شورای اسلامی]، میهمان آقای [محمد] یزدی، [رئیس قوه قضاییه] بودیم. درباره آثار لایحه جدید درباره دادگاه‌های عمومی و مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی مذاکره کردیم. دیروقت به منزل رسیدم.

 

 


[1] - سد کارون ۳ یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که در دوران شکوهمند سازندگی، بر روی رودخانه کارون در شهرستان ایذه شهر دهدز در جنوب غربی کشور احداث شده است. نیروگاه این سد، با تولید سالیانه ۴۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور است. هدف از احداث سد و نیروگاه کارون ۳، تأمین بخشی از برق موردنیاز کشور و نیز کنترل سیلاب‌های مخرب است. این طرح در حدود ۱۲۰ کیلومتری بالادست سد شهید عباسپور (کارون ۱) قرار دارد. ارتفاع بدنه سد ۲۰۵ متر و حجم مخزن سد ۳ میلیارد مترمکعب است. عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۷۳ آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رسیده است. از زمان آبگیری سد کارون ۳ تاکنون بیش از ۸ سیلاب با دبی بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه توسط این سد مهار شده است که از آن جمله می‌توان به دو سیلاب ۶۵۰۰ و یک سیلاب ۴۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه اشاره کرد. ازجمله پروژه‌های مهمی که در حین ساخت سد کارون ۳ اجرا شد، احداث جاده جایگزین محور شهرکرد به ایذه بود. در هنگام آبگیری سد، این جاده ارتباطی به زیر آب می‌رفت. جهت برقراری ارتباط دوباره، ۷ کیلومتر جاده، سه رشته تونل و دو دهنه پل بر روی دریاچه سد با طول عرشه ۳۳۶ و ۲۱۴ متر ساخته شد. پل بزرگ کارون ۳ با دهانه ۲۶۴ متر، دارای طویل‌ترین دهانه پل در ایران است.

[2] - آقای هاشمی پس از امضای قرارداد ساخت این سد با شرکت سابیر، وابسته به وزارت نیرو، با ابراز خرسندی از تحرک جدی مدیران داخلی در صنعت سدسازی کشور، اهمیت استفاده از برق‌آبی را به دلیل مورد اطمینان و ارزان بودن آن نسبت به سایر منابع تولید انرژی مورد تأکید قرار داد و گفت: «ظرفیت تولید برق‌آبی در کشور، یک سرمایه باارزش است که امکان تولید بیست هزار مگاوات برق‌آبی را در ایران فراهم کرده است. ایجاد عزت نفس و  شهامت در نیروهای متخصص داخلی، برای اجرای طرح‌های عظیم فنی و صنعتی، صرفه‌جویی‌های بزرگ ارزی، افزایش قدرت سدسازی در کشور و حضور فعال و موفق پیمانکاران داخلی در مناقصات بین‌المللی، ازجمله افتخارات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بوده و پشتکار و جدیت بیشتر نیروهای فنی و متخصص داخلی در اجرای طرح‌های سازندگی و صنعتی، نیاز امروز کشور است.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395»