خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

نگرانی آیت الله خامنه ای از تبلیغ مرجعیتشان

  • شنبه ۱۹ آذر ۱۳۷۳

شنبه ۱۹ آذر ۱۳۷۳ // ۶ رجب ۱۴۱۵ // ۱۰ دسامبر ۱۹۹۴

 

دیشب گاز نداشتیم و مشعل شوفاژ خاموش بود. بخشی از خانه را با فن‌کوئل‌های دوکاره - سرد و گرم- گرم نگه داشتیم. ساعت ۸ صبح به دفترم رسیدم. ساعت نه ونیم برای مراسم شروع هفته ‌کتاب، به تالار وحدت رفتم. آقای [احمد] مسجد جامعی، [معاون وزیر ارشاد] گزارش داد. آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر ارشاد] خیرمقدم گفت و من صحبت کوتاهی در اهمیت کتاب و مطالعه کردم.[1]

ساعت ۱۱، برای ملاقات اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به مناسبت سالگرد شورا به دفتر آقای خامنه‌ای رفتم. قبل از جلسه با آیت‌الله خامنه‌ای مذاکرات خصوصی کوتاهی داشتم. از مسئولیت جدید مرجعیت که اخیراً در تریبون‌ها برای ایشان تبلیغ شده، نگران‌اند. در ملاقات، من صحبت کوتاهی نمودم و ایشان هم صحبت‌های دلگرم‌کننده‌ای داشتند. بعضی‌ها انتظار داشتند که من در صحبت‌هایم، از مرجعیت ایشان هم بگویم، ولی برایم معلوم نبود که ایشان راضی باشند و نگفتم.[2]

به خاطر سردی خانه، عفت و یاسر هم ناهار به دفترم آمده بودند. عصر مدیران و اساتید و فارغ‌التحصیلان دوره اول دانشگاه شاهد آمدند. با گزارش دکتر [احمدعلی] نوربالا، [رئیس دانشگاه شاهد] و آقای [محمدحسن] رحیمیان، [رئیس بنیاد شهید] و صحبت‌های دلگرم‌کننده من، درباره اهمیت دانشگاه شاهد و تحصیلات عالیه

فرزندان شهدا و ایثارگران گذشت[3] و جوایز رتبه‌های اول را دادم.

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. اخوی محمد، پیغام مجدد سلطان مراکش را که توسط سفیرشان ارسال کرده بودند، آورد. تقاضا کرده بود که ولو برای یک جلسه هم شده، در کنفرانس سران اسلامی در مراکش شرکت کنم؛ مصلحت ندیدم.

درباره تندی‌های اخیر آمریکایی‌ها در اظهارات و سرانجامِ خوب دادگاه قاتلان بختیار در فرانسه و امتیازات افراطی بسیجیان گردان‌های عاشورا و حل مشکل حضور بیگانگان زیاد در شهر قم، بحث و تصمیم‌گیری شد. شب به خاطر سردی خانه با قطع گاز در دفترم ماندم. عفت و یاسر هم بودند.

 


 

 

[1]- در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با توجه به‌رشد گسترده وسایل ارتباطی صوتی و تصویری، کتاب جایگاه خود را (دارد و حرکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر برای توسعه کتاب‌خوانی، بسیار کارگشا و خلاق است. اساس کار در این بخش نرم‌افزار است. امیدواریم در برنامه دوم شاهد باشیم، ابزار بیشتری در اختیار این بخش قرار گیرد. به‌یقین مطالعه را باید ارزشمندترین و مؤثرترین راه برای گذراندن اوقات فراغت دانست، چراکه آنان را حمایت می‌کند. من آحاد جامعه را به کتاب‌خوانی دعوت می‌کنم و آرزو دارم، کتاب جزو نیازمندی‌های زندگی قرار گیرد. کمبود کاغذ یک مشکل اساسی است که در برنامه دوم با راه‌اندازی کارخانه جدید، به‌طور ریشه‌ای حل می‌شود و ازنظر قیمت کتاب نیز باید اصلاح صورت گیرد. استکبار و صهیونیزم مایل نیستند مردم جوامع دیگر به‌کتاب روی بیاورند و کتاب به تاروپود زندگی مردم راه یابد. ما باید تلاش کنیم این طلسم را بشکنیم؛ اگرچه کاری مشکل است، اما عملی خواهد شد.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۳، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۵.

 

[2]- آیت‌الله خامنه‌ای،‌ بر ضرورت انجام یک انقلاب فرهنگی حقیقی برمبنای تحول عمیق اخلاقی به معنای عام و صحیح کلمه در جامعه تأکید کردند و آن را برای رشد و اعتلای ایران اسلامی در عرصه جهان و تحقق اهداف بلند اسلام و قرآن کریم، قطعی و اجتناب‌ناپذیر دانستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی، اهتمام هر چه بیشتر دست‌اندرکاران امور فرهنگی را لازمه پیشبرد کار فرهنگی در کشور خواندند و گفتند: «ما در تلاش هستیم که ملت ایران به لحاظ سازندگی اسلامی و اخلاقی و حفظ کرامت و عزت انسان‌ها در سطح جهان پیشتاز و برجسته باشد و تمامی انسان‌ها در سراسر دنیا از برکات و ثمرات آن بهره‌مند شوند و به کمتر از این نیز راضی و قانع نیستیم، لذا برای تحقق این آرمان روشن و دست‌یافتنی باید عوامل فرهنگی به‌عنوان تضمین‌کننده فعلیت‌های موجود و آینده موردتوجه جدی قرار گیرند.» پیش از سخنان رهبری، آقای هاشمی در سخنان کوتاهی تصریح کرد که در برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی،‌ برنامه‌های مفید و مؤثری در جهت گسترش فرهنگ عمومی و بخش‌های آموزشی کشور پیش‌بینی شده است و اعضای این شورا با جدیت، مباحث فرهنگی را دنبال می‌کنند.

 

[3]- آقای هاشمی، رئیس هیئت‌امنای دانشگاه شاهد، از اهتمام جدی فرزندان شاهد به فراگیری علم و دانش و افزایش سطح کمی و کیفی آموزش در دانشگاه شاهد ابراز خرسندی کرد و آن را برای جامعه امیدوارکننده خواند و گفت: «دانشگاه شاهد که با تدبیر و ابتکار خردمندانه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل (ره) تأسیس شد، از بنیان و ریشه‌ای نیرومند برخوردار است و تعلیم و تعلم در این دانشگاه بسیار باارزش و سازنده است. دانشگاه شاهد به دلیل ارتباط و وابستگی به خانواده مخلص‌ترین قشر جامعه، یعنی شهدا، از قداست و بزرگی خاصی برخوردار است و این ارتباط برای جامعه الهام‌بخش و سازنده و سرمایه‌ای بسیار باارزش برای کشور است.» رجوع کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۳، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۵.