خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۱۸ تیر ۱۳۷۳

 

 شنبه 18 تیر 1373 | 29 محرم 1415 // 9 جولای 1994

 

در گزارش‌ها، مرگ آقای کیم‌ایل سونگ[1]، رهبر کره شمالی و پیروزی شمالی‌ها در جنگ جنوب و شمال عدن در یمن و تشکیل اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان در ناپل ایتالیا، از حال رفتن [آقای مورایاما]، نخست‌وزیر ژاپن سر میز شام، مشابه وضع بوش رییس‌جمهور آمریکا در ضیافت شام ژاپن، مورد توجه است.

یاسر دیروز در مسابقه اسب‌سواری اول شده و جایزه دریافت کرده که جالب است. درمیان قهرمانان اسب‌سواری کشور، چنین پیروزی مهم است. از خانه به شرکت ملی صنایع الکترونیک دماوند در نارمک رفتم. مهندس مختاری، توضیحات مناسبی داد؛ ابتکارات ارزشمندی دارند. دو ساعت از بخش‌های مختلف بازدید کردم و مصاحبه‌ای انجام دادم.[2] به نظرم خوب کار کرده‌اند.

به دفترم رفتم. آقای [رضا] امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] آمد. برای کارهایش جهت ارز و ریال استمداد کرد و پیشنهاد ایجاد نوعی تشکیلات سیاسی داشت. خانم [شفیقه] رهیده آمد. از موفقیت کارخانه سُرنگ سازی [هلال‌احمر] گفت و برای تأسیس کارخانه داروسازی و استفاده از بیوتکنولوژی برای ساخت مواد اولیه دارو، استمداد کرد. از مدیریت ساخت و توزیع دارو انتقاد داشت. برخلاف ادعای مدیران پتروشیمی، از عدم‌تولید مواد ساخت سرنگ در پتروشیمی گفت. قرار شد پیگیری کنم.

آقای شیخ مهدی شمس‌الدین، [رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان] آمد. از اوضاع لبنان، از لحاظ سیاسی و امنیتی و وضع شیعه ابراز رضایت کرد؛ اخیراً به جای آقای موسی صدر، رییس مجلس شده است. قبلاً نایب‌رییس بود.

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة جزایر ابوموسی و دو تُنب و قتل کشیش‌ها و مسأله نجف‌آباد و مسائل دیگر مذاکره شد. یاسر گفت، چهار سکه‌ای که به عنوان جایزه گرفته، به مربی خود، آقای رضایی داده است.

 

[1] - کیم ایل سونگ (۱۹۱۲ - ۱۹۹۴)، اولین رهبر کُره شمالی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۴ بود. او پس از پایان جنگ کُره، با کمک اتحاد جماهیر شوروی، یک پایگاه اتمی تأسیس کرد، آمریکا نیز تجهیزات نظامی خود را در کره جنوبی مستقر کرد که باعث تشدید بحران در شبه جزیره کره و شرق آسیا گردید. کیم ایل سونگ، برای ضربه زدن به ایالات متحده آمریکا در شرق آسیا تصمیم به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به ویت کنگ‌ها (ویتنامی‌های طرفدار کمونیست) در جنگ علیه ارتش آمریکا گرفت. در سال ۱۹۶۸ یک کشتی آمریکایی به جرم جاسوسی از کره شمالی توقیف شد و ۷ سرنشین آن نیز دستگیر شدند. ایالات متحده آمریکا با تحت فشار قرار دادن کره شمالی در مجامع بین‌المللی، سعی در آزادی اسرای خود داشت، ولی کارساز نبود. کیم ایل سونگ، شرط آزادی ۷ جاسوس آمریکایی را عذرخواهی دولت آمریکا و آزاد کردن اموال بلوکه شده کره شمالی توسط دولت آمریکا دانست و آنها نیز با تمام شروط او موافقت کردند. کیم ایل سونگ، معتقد بود برای داشتن یک کشور قدرتمند و مستقل نیاز به یک ارتش قدرتمند است؛ به همین دلیل امور نظامی بر تمام مسائل کشور ارجحیت داشت که همین امر باعث گسترش فقر در کره شمالی گردید. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و پایان تنش‌ها میان بلوک شرق و بلوک غرب، کیم ایل سونگ کماکان بر اعتقادات کمونیستی خود و مبارزه با دنیای سرمایه داری بخصوص مهم‌ترین دشمن خود، یعنی کُره جنوبی پافشاری می‌کرد. سرانجام کیم ایل سونگ در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

[2] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «اینکه در یک شهرستانی با جمعیتی در حدود یکصد هزارنفر، ما شاهد یک میلیارد و پانصد میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای توسعه مخابراتشان باشیم، نشان دهنده توسعه مخابرات در همه کشورهست. اینکه مطمئناً کار استثنایی نیست، چون به استان‌هایی که می‌رویم، همین را می‌بینیم. امروز بحمداللّه مردم شهر و بسیاری از روستاهایمان، دارند از این نعمت خوب و نعمت قرن استفاده می‌کنند. تأثیر تلفن روی زندگی مردم خیلی بالاست. به تدریج ما داریم به طرف استفاده از دیتا و اطلاعات مخابراتی می‌رویم. این یک حرکت بسیار سنگین و نیرومند زیربنایی توسعه انسانی است که اطلاعات را در دسترس مردم قرارمی‌دهد و هر کسی در هر جا که هست، با یک رشته تلفن، می‌تواند خودش را به پایگاه‌های اطلاعاتی سراسر دنیا وصل کند. این کار، اثرش در آینده‌ها و در چند سال دیگر روشن می‌شود. ما بهترین کارمان این است که مردم خود را آگاه کنیم و باسواد کنیم و اطلاعات را به مردم بدهیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.