خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۳۷۳

پنج‌شنبه 16 تیر 1373 //27 محرم 1415 // 7 جولای 1994

 

 ساعت هشت صبح، از ورزشگاه انقلاب با هلی‌کوپترها به ورامین پرواز کردیم. در راه، [آقای بیژن نامدار زنگنه]، وزیر نیرو و مدیرعامل سازمان آب تهران، دربارة طرح انتقال آب‌های سطحی و قنوات زیرزمینی تهران به ورامین توضیح دادند. بناست، حدود نُه متر مکعب آب در ثانیه از این طریق به کشاورزی ورامین اضافه شود. کانال‌ها ساخته شده و در مرحله بعد، آب تصفیه‌خانه فاضلاب تهران اضافه می‌شود.

 در ورامین، استقبال گرم و پُرشوری به عمل آوردند. در ورزشگاه تختی، در اجتماع مردم شرکت کردیم. بعد از خیرمقدم گرم امام جمعه، نماینده مجلس و فرماندار، من صحبت کردم.[1] مردم زیر آفتاب گرم بودند. توضیحاتی دربارة برنامه تأمین آب برای توسعه کشاورزی و پشتیبانی‌های فنی و علمی و صنعتی و ساخت صنایع تبدیلی دادم.

سپس از فضا، محل سد دردست‌مطالعه ماملو را دیدیم. این سد قرار است، در نقطه اتصال دو رودخانه جاجرود و دماوند، در شرق پارچین احداث شود؛ دویست میلیون متر مکعب آب‌های دوران طغیان رودخانه‌ها را کنترل خواهد کرد. جای تعجب است که چرا به این سد، در گذشته اولویت داده نشده است؟ محل احداث سد را بازدید کردیم و منطقه پارچین را هم از فضا دیدیم؛ خیلی عظیم است. متأسفانه بخشی از فاضلاب آلوده صنایع نظامی به رودخانه می‌ریزد که باید جلوگیری شود.

در محل سد انحرافی ماملو فرود آمدیم. وزارت نیرو گزارش طرح آبرسانی به ورامین را داد؛ با صحبت کوتاهی تشویقشان کردم.[2]

سپس به قرچک پرواز کردیم. امام‌جمعه و فرماندار در راه توضیح می‌دادند. نزدیک دانشگاه پیام‌نور فرود آمدیم. دانشگاه را افتتاح کردیم. پس از توضیحات مدیران و بازدید

نمایشگاه اقدامات عمرانی در قرچک، برای مردم شهر که بدون برنامه در محوطه دانشگاه اجتماع پُرشوری تشکیل داده بودند، بعد از خیرمقدم امام‌جمعه، صحبت کوتاهی کردم و وعده دادم که مشکل آب را حل می‌کنیم.[3] قرچک، با سرازیر شدن مهاجران مختلف از سراسر کشور، یک شهر دویست هزار نفری، با زیربنای ناقص و مشکلات مختلف و رشد سریع جمعیت شده است. بسیاری از ساکنین آن، روزها برای کار به تهران می‌روند و شب‌ها برای خواب به اینجا می‌آیند.

برای زیارت امامزاده جعفر (س)، به شهر پیشوا پرواز کردیم. مردم اجتماع پُرشوری در اطراف امامزاده تشکیل داده بودند که از آنها تشکر کردم و وعده سفر مستقل دادم. آقای [شیخ احمد] جنیدی، امام‌جمعه رودسر و پدر سه شهید هم خیرمقدم گفت. زیارت کردیم و نماز جماعت خواندیم. پس از گزارش فرماندار از پیشرفت کارها و کمی استراحت و بازدید از نمایشگاه صنایع دستی شهر، در جمع مسئولان و روحانیون صحبت کوتاهی داشتم.[4] شهر زیبایی است، در کنار کویر. ساعت سه و نیم به تهران رسیدیم. در راه آقای [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی]، توضیحاتی از کشاورزی داد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «معمول ما این است که بیشتر به استان‌های دور دست و شهرهای دور می‌رویم که با مقر حکومت فاصله دارند و کمتر به فکر شهرستان‌های اطراف تهران و خود تهران برای حضور در اجتماعات مردمی این چنینی بوده‌ایم، ولی به نظر می‌رسد که ضرورت دارد به شهرستان‌های اطراف تهران که جهتی مظلوم هستند و بعضی از واقعیت‌ها درآنجا مورد توجه نبوده است، توجه بیشتری بشود و من بنا گذاشتم که در برنامه خودم، بازدید از شهرهای نزدیک و اطراف تهران را داشته باشم که امروز در آن برنامه در خدمت شما هستیم و محورهایی برای این مسافرت و حضور در شهرستان‌های شما در نظر گرفتیم و امیدواریم به بقیه شهرستانها اطراف هم به تدریج بتوانیم مسافرت کنیم؛ حتی در شهرستان شما، سفر ملاقات مردمی هم با شهرهای قرچک، پیشوا، پاکدشت و خیرآباد که اخیراً شهر شده است، ان‌شاالله خواهیم داشت؛ گرچه امروز هم برای بعضی از کارها به بعضی از آنجاه سرکشی خواهیم نمود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز در نقاط دوردست کشور، آنجاهایی که ارزش آب روشن است، مثل جنوب خراسان و یزد و کرمان و رفسنجان و امثال اینها، به طرف استفاده از آب تحت فشار رفتند. آب‌های بارانی، آبیاری قطره‌ای برای اشجار و بارانی برای محصولات زمینی که دولت هم این برنامه را حمایت می‌کند، وام می‌دهد، وزارت کشاورزی تسهیلات می‌دهد، شما قطعاً باید برای این، مقدار بیشتری اراضی کویر را تسخیر کنید، از آب بهتر از آن استفاده بکنید. در لرستان من یک مزرعه آبیاری بارانی را دیدم؛ صاحب مزرعه گفت، ما سرمایه‌گذاری که برای بارانی‌کردن آبیاری‌مان کردیم، ظرف دو سال برگشت و از این به بعد تمامش سود است. اگر مثلاً شما ده هکتار زمین را با آب معینی می‌کارید، با آبیاری بارانی می‌توانید سی هکتار را بکارید که طبیعی است که هم محصول و هم در آمد و هم خدمت به جامعه را بیشتر می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[4] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.