خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۷۳ / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۷۳

چهارشنبه 1 تیر 1373 | 12 محرم 1415 // 22 ژوئن 1994

 

گروهی از مسئولان شهرک مهدیه [قم] آمدند؛ از تأمین هزینه زیربناهای شهرک، از قبیل آب و برق و گاز و خیابان‌کشی، اظهار عجز کردند؛ قرار شد کمک‌شان کنم. اصل ساختمان‌ها را هم به کمک دولت می‌سازند.[1]

آقای مهندس حقی آمد. طرحی برای ساخت خط راه‌آهن برقی سریع بین تهران و شمال به جای اتوبان با هزینه بخش خصوصی ارائه کرد؛ به نظرم جالب آمد. ارزان‌تر از اتوبان است. برای شهرک صادراتی و اتوبوس هوایی و... هم طرح‌هایی داشت.

[آقای فاروق احمدخان لغاری]، رئیس‌ جمهور پاکستان، برای فاجعه مشهد، تلفنی تسلیت گفت. آقایان [عزیز] جعفری و [احمد] کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه و فرمانده غرب آمدند. طرح بستن مرزهایمان با کردستان عراق را با کانال و سیم خاردار و پیشرفت کار و آثار مثبت آن در جلوگیری از نفوذ ضدانقلاب را توضیح دادند؛ جالب است. مدعی هستند، اگر کمک کنیم، مرزهای حساس را به همین صورت امن می‌کنند.

آقای [حسن] شفتی، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی] آمد. گزارش کار هما و سفر به گرجستان را داد. عصر هیأت دولت جلسه داشت. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن]، گزارش به ثمر رسیدن طرح تلفن سیار [= موبایل] را داد. سر شب آقای [علی] عزت بگوویچ، رییس‌جمهور بوسنی و هرزگوین، تلفنی تسلیت گفت و اظهار همدردی نمود. در اخبار و تصویرهای سیما، حضور بی‌سابقه مردم مشهد در مراسم تشییع جنازه شهدا، برای ناظران بسیار جالب است.

آقای [احمد] رهگذر، [مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی] هم آمد. گزارش وضع پتروشیمی را داد؛ ظرفیت هشت میلیون تن تولید داریم و پتروشیمی بندر امام برای افتتاح آماده شده است. خواست، بپذیریم قیمت محصولات پتروشیمی، به اندازه فوب[2] محصولات خارجی باشد؛ وزارت بازرگانی ارزان‌تر گفته است.

 

[1] - شهرک مهدیه، مجموعه‌ای است که در آن برنامه احداث دوازده هزار واحد مسکونی، مراکز فرهنگی، آموزشی و خدماتی برای حوزه علمیه قم دیده شده است. این طرح عظیم، در دوران سازندگی ارائه شد. منازل مسکونی و خدمات جانبی این شهرک، در اختیار طلاب علوم دینی قرار می‌گیرد تا با فراغ‌خاطر بیشتری به تحصیل بپردازند. طبق اساسنامه شهرک مهدیه قم، منحصراً افراد واجد شرایط نظام آموزشی حوزه علمیه قم در این مجموعه اسکان می‌یابند. طلاب از طرف مدیریت حوزه علمیه قم برای اسکان به مدیریت شهرک معرفی می‌شوند. طلاب ساکن در شهرک، طبق برنامه تحصیلی حوزه، هر سال باید تأییدیه پیشرفت تحصیلی از مدیریت حوزه ارائه کنند. در صورتی که طلبه‌ای، مشکلاتی داشت که قادر به پیشرفت متناسب با برنامه حوزه نبود، تشخیص موجه بودن عذر او، به عهده مدیریت حوزه است. با توجه به نظام تحصیلی حوزه، حداکثر مدت اسکان پانزده سال است و این مدت به تناسب میزان تحصیلی، در حین اسکان در شهرک متغیر خواهد بود.

 

[2] - «فوب FOB=free on board» در بازرگانی بین‌المللی به قراردادی گفته می‌شود که فروشنده متعهد می‌گردد، هزینه حمل و نقل با کشتی را بپردازد و کالا را در بندر کشور خریدار به وی تحویل دهد.