خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۹/ کتاب «اعتدال و پیروزی»

امید علمای معتدل اصفهان به حضور هاشمی *** هاشمی با مشورت رهبری پاسخ صدام را نوشت

  • یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۶۹

 

یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۶۹  //  ۱۶ ذیقعده ۱۴۱۰ //  ۱۰ ژوئن ۱۹۹۰

در راه دفترم، به محل کمیته‌های انقلاب رفتم و از انبوه محموله‌های تریاک و مرفین که اخیراً از قاچاقچیان در باختران [= کرمانشاه] و ارومیه گرفته‌اند، بازدید کردم. همچنین کتاب‌ها و اسناد شخصی به نام تقی را آورده بودند، به اتهام اینکه این شخص، اسناد اصیل و کتاب‌های خطی نفیس را از کشور بیرون می‌برد. مسئولین کمیته، توضیحاتی درباره پاکسازی کوه‌های پیرسوران، واقع در مرزهای شرق کشور، از اشرار بلوچ و قاچاقچیان مواد مخدر دادند.

صبح [آقای کالگا کانگوا]، سفیر آکرودیته زامبیا، برای تقدیم استوارنامه آمد. علمای اصفهان از خط میانه‌رو و اعتدال آمدند، برایشان صحبت کردم؛ به‌تازگی فعال شده‌اند. آقای [حسین] محلوجی [وزیر معادن و فلزات] آمد. گزارش مس و فولاد مبارکه و مذاکره با بخش خصوصی دربارة سرمایه‌گذاری در جزیره قشم را داد.

شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی جلسه داشت؛ تدارکات لازم  تصویب شد. فرستادگان رییس‌جمهور کنیا آمدند. نامه او را در مورد مسالة گروگان‌ها آوردند. نوشته بود که گروگان‌های ایرانی زنده نیستند. او خواهان کمک به مبادلة لبنانی‌های اسیر در اسرائیل، با اسرائیلی‌های اسیر و مفقود شده بود که به خاطر تناقض با خبر قبلی‌اش، در مورد حیات گروگان‌های ما، اعتراض کردم و گفتم دخالت نمی‌کنیم.

عصر به خاطر کسالت و صرف وقت برای اصلاح پاسخ به نامه دوم صدام، به جلسه هیأت دولت نرفتم. نامه را اصلاح کردم. شب مهمان آقای خامنه‌ای بودم. متن اصلاح شده  نامة جوابیه به تصویب رسید. قرار شد با کمک به آزادی گروگان‌های سوئیسی و ایرلندی موافقت کنیم. درباره مسائل سیاسی و اقتصادی و سیاست خارجی مذاکره شد.