خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۸/ کتاب «بازسازی و سازندگی»

حاشیه‌های جالب سفر هاشمی به مسجد سلیمان *** واکنش جهانی به دعوت شوروی از هاشمی

• شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۶۸

شنبه 12 فروردین //  24 شعبان 1409 // 1 آوریل   1989

بعد از نماز، رادیوهای فارسی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا را گرفتم. مسئله آقای منتظری را زنده نگه‌داشته‌اند و تبلیغ خشونت و واپس‌گرائی برای حادثه می‌نمایند. سفر من به شوروی در آینده را مهم می‌دانند. انجام این سفر در ملاقات [آقای علی‌اکبر ولایتی] وزیر خارجه با [میخائیل] گورباچف [صدر هیئت‌رئیسه اتحاد جماهیر شوروی] مطرح شده است. در میدان پایگاه، مراسم صبحگاه مشترک نیروها انجام شد. برای آن‌ها صحبت کردم.

با هلی‌کوپترها به‌سوی مسجدسلیمان پرواز کردیم. در مسیر مزارع و کانال‌های زیر دز و کارون را مشاهده کردیم و آقایان محسن رضایی و دهقانی توضیحات دادند. در هوانیروز مسجدسلیمان فرود آمدیم.

استقبال رسمی بود. پدر آقای محسن رضایی که کارگر بازنشسته‌ای است، در مراسم حزب‌اللهی گونه شعار می‌داد. فرمانده پایگاه، توضیحات لازم را درباره وضع پایگاه و نیازها و مشکلات داد: منازل فراوان نیم ساخته و بخش تکمیل نشده و منطقه تصرف شده توسط سپاه ...

با اتومبیل از پایگاه بازدید کردیم؛ وسیع و جالب است. سپس از پادگان شهید محلاتی سپاه که بخشی از پایگاه است، با اتومبیل دیدن به عمل آمد و ازآنجا به کارخانجات تعمیر تانک رفتیم؛ وسیع و عظیم است. نیم ساعتی از سالن‌ها و انبارها بازدید شد. 35 هزار متر مساحت کارگاه سرپوشیده است و قدرت تعمیر و بازسازی بالایی دارند. از مدرسه تربیت نیروی فنی ارتش هم دیدار کردیم.

با اتومبیل بخشی از شهر را گشتیم. مردم مهربان و با احساسات برخورد می‌کردند. به ورزشگاه شهر رفتیم و در اجتماع مردم حاضر شدیم. امام‌جمعه و [آقای دانش] نماینده مردم و آقای محسن رضایی صحبت کوتاهی کردند و خیرمقدم گفتند. سپس من سخنرانی نمودم.

نماز و ناهار و استراحت و سپس جلسه‌ای با شورای اداری مسجدسلیمان داشتیم که از مشکلات و نیازهای شهر و مشکل بیکاری مردم، کم‌آبی شهر و نیازهای دیگر گفتند. درگذشته شرکت نفت به شهر سرویس می‌داده و فعلاً شهر بزرگ شده و مخازن نفت منطقه روبه پایان است و مسئولیت‌های شرکت نفت باید به عهده سازمان‌های دولتی قرار گیرد. این مرحله انتقال، کمبودهای فراوانی را همراه دارد و شهر واقعاً محروم است. قول مساعد برای کمک به ساخت راه مسجدسلیمان تا چهارمحال بختیاری دادم به وزیر نیرو گفتم برای مشکل برق و آب کمک کند.

به محل سد دز [= شهید عباسپور] رفتیم. از بخش‌های مختلف سد بازدید کردیم و توضیحات مدیران را شنیدیم؛ جالب و مهم است. یک هزار مگاوات برق می‌دهد. ظرفیت حدود سه میلیارد متر آب دارد و نواقص هم دارد، زیرا کار سد در آستانه انقلاب رو به اتمام بود و پیمانکاران از شرایط انقلاب سوءاستفاده کرده‌اند.

محل‌های بمباران‌شده و بازسازی‌شده را دیدم و پرسنل را تحسین کردم. از چشمه مهم زیر سد که حدود ده متر آب از آن می‌جوشد، بازدید کردم و توضیحات درباره طرح‌های تأسیس چند سد دیگر روی کارون را شنیدم. عشایر اطراف سد جمع شدند و احساسات گرمی ابراز کردند. خانه‌های کارگاه سد را اشغال کرده‌اند، باید بروند. آن‌ها برای تهیه مسکن جدید استمداد نمودند.

به‌سوی دزفول پرواز کردیم. در راه آقای [بیژن نامدار] زنگنه [وزیر نیرو] توضیحات لازم در مورد  عقیلی و استعداد منطقه داد. غروب به پایگاه رسیدیم. خاطرات دو روز را نوشتم.