خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

  • یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۶۷

یکشنبه 7 اسفند   |   19 رجب 1409                             26 فوریه 1989

ساعت هفت و ربع به مجلس رسیدم . عمده تلکس‌ها و گزارش‌های جهانی مربوط به مسئله کتاب آیات شیطانی، روابط ایران و غرب و عکس‌العمل موافق و مخالف است؛ این فتنه به این زودی نمی‌خوابد. کم کم مسلمانان و طرفداران ما حالت تهاجمی به خود می‌گیرند.

در جلسه علنی تا ساعت نه و نیم ماندم. در تنفس آقای محمودی گلپایگانی آمد. درباره صدور [ماده معدنی] باریت - که برادرش دست اندرکار است - گفت  و مدعی بود که سپاه در این کار دخالت کرده و بازار را خراب کرده است.

جمعی از نمایندگان طرح دو فوریتی مبنی بر قطع روابط با انگلستان را دادند که دو فوریت آن تصویب شد. ظهر آقایان [غلامعباس] زائری و [عباس] عباسی از بندرعباس آمدند. از استاندار و امام جمعه شکایت دارند. عصر آقای عسکراولادی آمد و از جبهه گزارش داد و خواست در سمینار کمیته امداد شرکت کنم. در جلسه یکشنبه نمایندگان شرکت کردم. درباره شرایط جاری و بحران روابط با غرب و آثار احتمالی و عوامل آن صحبت کردم.

تلفنی از احمدآقا علت ناقص پخش شدن صدای امام در ملاقات با [ادوارد] شواردنادزه وزیر خارجه شوروی را پرسیدم. گفت حرف‌های آخر امام خوشایند نبود، با اجازه خودشان حذف شد. تا ساعت نه  شب  در دفترم کار کردم. به احمدآقا گفتم از امام بپرسد که نظرشان درباره طرح قطع رابطه با انگلیس چیست؟ بعداً جواب داد که امام گفته‌اند نظری ندارند.