خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

  • شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۶۷

 

شنبه 29 بهمن   |   11 رجب 1409                              18 فوریه 1989

به مجلس رفتم. قرار بود شورای سیاست‌گذاری [بازسازی] جلسه داشته باشد، ولی چون نخست وزیر از سفر ترکیه به تهران نرسیده بود، جلسه را لغو کردیم. آقای [رضا] امراللهی [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد و گفت با آرژانتین تفاهم نامه امضاء شده و خواستار حمایت برای تصویب و اجرای آن شد. سفیر کره شمالی برای خداحافظی و تأکید بر توسعه روابط آمد.

عصر طلاب جبهه رفته از قم آمدند. برای آنها صحبت کردم. آقای [محی‌الدین] فاضل هرندی برای خداحافظی و رفتن به ژاپن برای شرکت در مراسم تدفین امپراطور به نمایندگی از طرف من آمد. پیامی برای رئیس مجلس ژاپن دادم. شب سران قوا در دفتر من جلسه داشتند. آقای نخست وزیر گزارش سفر به ترکیه را داد؛ راضی است. آقای [سید علی اصغر] حجازی از وزارت اطلاعات آمد. طرحی برای کارهای برون مرزی ارائه داد که تصویب شد.

دکتر ولایتی آمد. درباره مسائل افغانستان نظر خواهی کرد. توصیه شد مجاهدین شیعه در سهمیه شورا و کابینه سخت‌گیری نکنند، زیرا خطر انزوا یا درگیری وجود دارد. آقای شمخانی درباره محل تشکیل گروه مذاکره نظامیان ایران و عراق نظر خواهی کردند. قرار شد یا در مرز و یا به نوبت داخل خاک ایران و عراق و یا در کشور ثالث باشد. یونیماک پیشنهاد داده در خاک ما بین خط دو طرف باشد.

برف سنگینی شروع به باریدن کرد و محافظان گفتند به جماران رفتن و صبح زود برگشتن مشکل است. در مجلس ماندم.