خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1367/ کتاب «پایان دفاع ، آغاز بازسازی»

  • دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۶۷

 

دوشنبه 7 شهریور   |    16 محرم 1409                    29 آگوست 1988

گزارش‌ها خبر از به مشکل برخوردن مذاکرات ژنو می‌دهد و عراق اعلان کرده قرارداد سال 1975  الجزایر را قبول ندارد. به آقای محسن رضائی گفتم به نیروها اعلان کنند که هوشیار باشند. به مجلس رفتم. ساعت ده [آقای محمد جواد ایروانی] وزیر اقتصاد آمد. از وضع مالیات و در آمدها و مخارج گزارش داد و بر ادامه تعزیرات حکومتی تأکید داشت و گفت پرونده بنیاد نبوت آماده محاکمه است و کیفر خواست صادر شده. وزارت دارایی حدود نهصد میلیون تومان مالیات از آن مطالبه دارد و گفت از این گونه، شرکت‌های دیگری هم وجود دارند که از تفاوت قیمت اجناس دولتی و بازار آزاد، سوء استفاده می‌کنند.

ظهر آقایان [مهدی] کروبی، [علی اکبر] محتشمی، [محمد حسن] رحیمیان و دکتر وحید [دستجردی] آمدند. پیشنهاد حمایت بیشتر از نهضت اسلامی فلسطین و به طور کلی نهضت‌های خالص اسلامی داشتند. خواستار قطع سرپرستی وزارت اطلاعات بر آنها و واگذاری به جمعی مرکب از سپاه و وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات بودند. آقای منتظری هم همین را می‌گفتند.

عصر گروه پیمانکار سد 15 خرداد از جهاد سازندگی آمدند. درباره کار سد توضیح دادند و مدعی بودند تأخیر مربوط به تأخیر مطالعه و نقشه‌ها است نه کارهای اجرایی. آنها توضیحاتی درباره کارهای عمرانی آب و خاک در خوزستان دادند. به حسینیه ارشاد رفتم و در مراسم سالگرد شهید رجائی و شهید باهنر سخنرانی کردم؛ بیشتر درباره سرنوشت ضدانقلاب و به خصوص منافقین. به منزل آمدم. اول شب آقای [محمد جعفر] محلاتی آمد و وضع مذاکرات ژنو را گفت؛ خوب نیست و عراقی‌ها سرسختی و بهانه تراشی می‌کنند.

آقای خامنه‌ای آمدند که شب را اینجا بمانند. درباره وضع دولت و سیاست‌های اقتصادی و روابط خارجی، ارتش و سپاه مذاکرات طولانی داشتیم. احمدآقا را هم خبر کردیم. درباره موضع‌گیری امام و مسائل جاری اختلافی و تعیین مرجع از طرف ایشان برای سیاست‌گذاری کلی در امور کشور مذاکره کردیم. عفت برای شرکت در مراسم شهید

 

رجائی و شهید باهنر رفته بود. شام را از بیرون آوردند.

آخر شب آقای [محمد جعفر]  محلاتی تلفنی اطلاع داد که دبیرکل [سازمان ملل] با اعضای شورای امنیت مذاکره کرده و به اتفاق از او خواسته‌اند در اجرای قطعنامه 598 ، قاطعیت به خرج دهد و بنا است تصمیم بگیرد و ابلاغ کند.