خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۶۷
ابراز نگرانی سید محمود هاشمی شاهرودی از آینده عراقی‌ها

 

سه‌شنبه 25 مرداد    |   3 محرم 1409                       16 آگوست 1988

تا ساعت نه صبح در منزل مطالعه کردم. به دکتر مشیری گفتم، معالجه عفت را تا نتیجه قطعی پیگیری کند. ساعت نه و نیم صبح به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مطلب مهمی نداشتیم.

آقایان [سید محمد باقر] حکیم و [سید محمود] هاشمی‌شاهرودی و [احمد] سالک آمدند. در خصوص آینده عراقی‌های موجود در ایران نگرانی دارند و پیشنهادهایی داشتند و خواستار واگذاری امور عراقی‌ها به مدیریت عراقی و به خصوص مجلس اعلا بودند و تقویت نیروهای مسلح موجود عراقی در ایران و استقلال بیشتر ظاهری آنها پس از جنگ و اجازه استقرار بعضی از آنها در کشورهای دیگر مثل لبنان و سوریه را می‌خواستند و پیشنهاد تشکیل مجلس اعلای اسلامی در ایران، مرکب از وجوه مبارزان اسلامی از سراسر جهان را داشتند. قرار شد مطالب آنها در کمیسیون مربوط ستاد کل بررسی شود.

عصر سرهنگ ترابی آمد. پیشنهاد داشت آقای [علی] یونسی به مسئولیت حفاظت [ستاد] کل منصوب شود. آقای موحدی قمی امام جمعه سابق اسلام‌آباد آمد. خواستار مراجعت به اسلام‌آباد با حکم امام است. [آقای نعمت اله اسدی] نماینده اسلام‌آباد آمد و خواستار کمک بیشتر به آنجا شد.

مسئولان جنگ جهاد سازندگی آمدند و درباره آینده این نیروها و کارهای مهندسی رزمی بعد از جنگ استفسار کردند که جواب روشن را موکول به آینده کردم و بر لزوم حفظ قدرت مهندسی رزمی در جبهه، تهیه استحکامات در مرزها و ساخت جاده‌های مراسلاتی و رزمی و بازسازی مناطق جنگ زده تأکید نمودم. گفتند در جبهه‌ها آرامش برقرار است و نیروهای ما و عراقی‌ها با هم مهربان شده‌اند.

آقای [محمدرضا] موحدی از ستاد سپاه آمد و درباره آینده سپاه و نیروهای مسلح و مسائل جنگ سئوال‌ها و پیشنهادهایی داشت. از عملکرد فرماندهان حاکم بر سپاه راضی نیست و پیشنهاد مشخصی نداشت. به طور کلی ابهامات زیادی بر روحیه نیروهای مسلح حاکم است.

شب جلسه مجمع تشخیص مصلحت داشتیم. من اداره کردم. درباره اراضی بایر تصمیم‌گیری شد. تقریباً همان مصوبه مجلس که از طرف شورای نگهبان رد شده بود، [تصویب شد] و قرار شد اگر صاحبان اراضی از عمران مناسب خودداری کنند، دولت آنها را به افراد واجد صلاحیت برای عمران واگذار کند. این مسئله به خصوص در خوزستان، کردستان، سیستان و بلوچستان و خراسان ضرورت دارد. شام را در همان جا خوردیم. دیر وقت به منزل رسیدم.