خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع، آغاز بازسازی

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع، آغاز بازسازی

از اینکه من نقش اساسی در ختم جنگ داشتم، احساس رضایت خاطر می‌کنم.

  • سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۶۷

 

سه‌شنبه 18 مرداد   |    25 ذیحجه 1408                      9 آگوست 1988

 

در اخبار صبح آمد که دیشب خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل اعلان کرد که از روز [20 آگوست]  29 مرداد، آتش‌بس بین ایران و عراق بر قرار می‌شود. از اینکه من نقش اساسی در ختم جنگ داشتم، احساس رضایت خاطر می‌کنم.

به مجلس رفتم. آقای [سعید] رجائی خراسانی [نماینده تهران در مجلس] آمد. تذکراتی درباره مسائل جاری آتش‌بس داد. آقای [مهدی] کروبی آمد. راجع به اقدامات آینده در جهت عادی شدن وضع کشور و مخصوصاً مسائل اقتصادی و رفاهی مردم مذاکره شد.

تیمسار ستاری آمد. راجع به کارهای نیروی هوایی و چند قلم از نیازهای نیرو که برای خرید پیدا شده صحبت کرد. [آقایان سید جلیل سیدزاده، محمد اشرفی اصفهانی و ارسلان صفایی‌پور] نمایندگان باختران آمدند و راجع به مسائل اخیر منطقه و تشکر از هوانیروز مطالبی گفتند. دکتر جاسبی آمد. در مورد مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم و انجام آزمون ورودی که به خاطر جبهه به تاخیر افتاده، گفت. آقای [مرتضی] کتیرایی [کارپرداز هیأت رئیسه] برای امور اداری مجلس آمد.  

عصر آقای [سید علی] حسینی تاش [جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه] آمد و درباره سازمان سپاه و نیروهای مسلح صحبت شد. آقای [رضا] امراللهی [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد و راجع به جنگ در غرب و ایلام که حضور داشته و مسائل انرژی اتمی صحبت کرد. آقای [علی] شوشتری [معاون قضایی و جانشین] مسئول [سازمان] زندان‌ها آمد و راجع به زندانی‌ها و مخصوصاً گروهک‌ها و مسائل اخیر آنها در رابطه با شرارت‌های منافقین، اطلاعاتی داد و گفت از حدود پنج هزار زندانی گروهکی، یک سوم بر سر موضع هستند و یک سوم تائب و یک سوم منفصل.

به جلسه ستاد کل [فرماندهی نیروهای مسلح] رفتم. درباره تلفات پس از آتش‌بس و درباره معارضین عراقی که در ایران هستند، صحبت شد. کمیسیونی برای بررسی امور معارضین و آینده آنها، در ارتباط با صلح عراق تشکیل شد.

به جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتیم. قانون تشدید مجازات رشوه در ادارات با اصلاحاتی تصویب شد. بعد از جلسه با رئیس جمهور و نخست وزیر درباره تکمیل کابینه مذاکره کردیم؛ به نتیجه رسید. قرار شد سه وزیر نیرو، جهاد سازندگی و بازرگانی را هم معرفی کنند. دیر وقت به خانه رسیدم.

اطلاعیه‌ای نوشتم و به نیروها دستور دادم که پیشقدم در حرکات نظامی نشوند، ولی جواب شرارت‌ها را محکم بدهند و از مردم خواستم حضور در جبهه را حفظ کنند.