خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۷ / کتاب پایان دفاع آغاز بازسازی

گزارش مذاکره وزارت اطلاعات با آمریکایی‌ها

  • تهران
  • دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۶۷
نظر هاشمی درباره بیانیه سید محمد خاتمی

 

دوشنبه 17 مرداد    |   24 ذیحجه 1408                      8 آگوست 1988

در منزل بودم. در اخبار آمد که قرار است امشب تاریخ آتش‌بس توسط دبیرکل اعلام شود. مهدی اطلاع داد که نیروها به شمال غرب منتقل شده‌اند و خواست که بداند آیا عملیاتی داریم یا نداریم که اگر نداریم، برگردد. یاسر گفت که گردانش عازم خط است و اعتراض داشت که اگر عملیات است، چرا به او نگفته‌ایم که برود. گفتم برنامه‌ای نداریم و آنها برای دفاع می‌روند.

آقای عبدالله نوری [نماینده امام در جهاد سازندگی] آمد. کلیاتی از ایده‌های سازمان نیروهای مسلح را که به ذهن آورده گفت و برای شروع کار روی طرح کلی نیروهای مسلح اعلام آمادگی کرد که قرار شد حکم صادر کنم.

آقای ری‌شهری [وزیر اطلاعات] آمد. از مذاکرات یکی از مأمورانش با آمریکایی‌ها گزارش داد که حاضر شده‌اند در مقابل آزادی گروگان‌ها، اموال مسدود شده ما را آزاد کنند و در قطعنامه [598] از نظرات ما حمایت کنند و به کارخانه‌های آمریکا، اجازه فروش نیازهای تسلیحاتی ما را از طریق کشور واسطه بدهند. قرار شد موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود. درباره مشکلات وزارت اطلاعات مذاکره کرد. عصر آقای صیاد شیرازی آمد. گزارش وضع نظامی جبهه‌های غرب و شمال غرب و وضع امنیتی داخلی کردستان را داد و پیشنهادهایی داشت.

آقای [سیدمحمد] خاتمی، بیانیه‌ای برای بعد از اعلان آتش‌بس تهیه کرده بود که به نظرم بیش از حد مفصل شده و باید کوتاه شود. قرار است امشب دبیرکل سازمان ملل، زمان آتش‌بس در جنگ ایران و عراق را اعلام نماید. خبر رسید که در کارخانه ساخت [مهمات] 107 شهید باقری سپاه، آتش سوزی شده و گلوله‌های مینی‌کاتیوشا به اطراف پرتاب می‌شود. آخر شب آقای [محسن] رفیق‌دوست اطلاع داد که آتش خاموش شده است.