خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۵/ کتاب «اوج دفاع»

خاطرات روزانه آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۵/ کتاب «اوج دفاع»

کجا بودند دلواپسان که هاشمی چمدان را برای سفر به جبهه می بست و به نماز جمعه می رفت و پس از تحلیل رسوایی ماجرای مک فارلین، به قرارگاه می رفت برای هدایت جنگ؟!!!

  • جمعه ۸ اسفند ۱۳۶۵

خطبه‌های نماز جمعه را آماده کردم. باران از دیشب تا نزدیک ظهر ادامه داشت. چمدان را برای سفر به جبهه بستم. برای نماز به دانشگاه رفتم. باران ایستاد؛ ولی من خطبه‌ها را کوتاه کردم؛ جمعیت هم زیاد نبود. البته با توجه به بارش باران، حضور این تعداد هم عجیب است. ناهار را در مجلس خوردم. ساعت دو با دکتر روحانی، محسن رضایی، ترابی، سنجقی و پاسداران حرکت کردیم. نماز و شام در کافه‌ای بعد از خرم‌آباد انجام شد. ساعت یک بامداد به پایگاه وحدتی دزفول رسیدیم. بدون معطلی خوابیدم. در بین راه گزارش‌ها را خواندم. گزارش کمیسیون تاور[1] درباره رسوایی کاخ سفید آمریکا در رابطه با ایران، در رأس همه اخبار است. من هم در نماز جمعه امروز درباره تأیید شدن اظهارات ما در این گزارش و انتقاد از بیانیه دیروز ریگان صحبت کردم.

 

[1]  - کمیسیون تاور هیئت حقیقت یاب ۳ نفره ای مشتمل از مقامات حکومتی آمریکا بوده است که وظیفه رسیدگی به چگونگی وقوع ماجرای مک فارلین، نقش شورای امنیت ملی آمریکا را در این بحران، رسوایی دخالت آمریکا در حمایت از شورشیان کنترا و شناسایی افراد مرتبط و برخورد جزایی با تخلفات آنها را داشته است. این کمیسیون در تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۸۶ مصادف با ۱۸ آذر ۱۳۶۵ فعالیت خود را به دستور رونالد ریگان آغاز کرد. این کمیسیون نتایج بررسیهای خود را در یک گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای در تاریخ ۲۶ فوریه ۱۹۸۷ به رونالد ریگان عرضه کرد.

سرپرست این گروه ۳ نفره را سناتور جمهوری خواه، جان تاور (به انگلیسیJohn Tower) ) از ایالت تگزاس به عهده داشته است. برنت اسکوکرافت(به انگلیسیBrent Scowcroft) ) مشاور امنیت ملی آمریکا در دولتهای جرالد فورد و جورج هربرت واکر بوش و ادموند ماسکی(به انگلیسی Edmund Muskie) وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده آمریکا و حاکم ایالت مین نیز دیگر اعضای این کمیسیون را تشکیل داده بودند.

رابرت مک فارلین افسر پیشین نیروی دریایی آمریکا و مشاور امنیت ملی آمریکا متهم اصلی این پرونده بود. کمیسیون فعالیت خود را با یک بازجویی ۳ ساعته از وی شروع کرد. وی در طی شهادت دادن اش در حضور کمیسیون، تصریح کرد که ریگان با معامله تسلیحاتی سال ۱۹۸۵ موافق بوده است.