خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۴ / کتاب «امید و دلواپسی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۴ / کتاب «امید و دلواپسی»

هاشمی امام را برای تداوم کدام عملیات راضی کرده بود؟

  • پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۶۴

 

 پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۶۴  // ۲۲ شوال ۱۴۰۵//   ۱۱ JULY ۱۹۸۵

    بعد از نماز تا ساعت هفت‌ونیم صبح در دفترم کار کردم. در جلسه علنی مجلس، لایحه تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که دانشکده‌های پزشکی را با وزارت بهداری ادغام می‌کند، مطرح بود. بحث‌ها جدی و شدید بود و مخالفان جوسازی کرده بودند؛ اما با اکثریت قوی تصویب شد. این لایحه در دوره اول مجلس هم تصویب شده بود؛ ولی با اشکال شورای نگهبان و استرداد وزیر بهداری که مخالف بود، بی اثر شد. یکسره تا ظهر کار کردم و خسته شدم.

    ظهر آقای رئیس‌جمهور اطلاع دادند که امام دستور داده‌اند عملیات [قادر در منطقه] سیدکان تا تأمین دفاع شهرها متوقف شود و به دفتر من آمدند. با هم مذاکره کردیم. به آقای صیاد شیرازی اطلاع دادیم که تا دستور ثانوی، عملیات شروع نشود و قرار شد با امام مذاکره کنیم.

    ناهار را به همراه آقای خامنه‌ای به منزل مرحوم ربانی املشی رفتیم و جمعی از نمایندگان و بستگانشان هم بودند و سپس به دفترم برگشتم. [آقای عابدی جعفری] وزیر بازرگانی به همراه آقای صفاری - که ابتکاراتی در ساخت اسلحه دارد - آمدند. حرف‌ها و ادعای ایشان را شنیدم؛ شلوغ می‌کنند.

    عصر وزیر آموزش و پرورش و معاونانش آمدند و برنامه‌ها و نیازها را برای ساخت مدارس جدید گفتند. در این بخش احتیاجات زیادی داریم. آقای [محسن] رضایی از جبهه اطلاع داد که دیشب عملیات قدس ۳ انجام شده، تلفات زیادی به دشمن وارد کرده و ۵۰ اسیر گرفته‌ایم. شکست ارتش متجاوز بعث عراق جای خوشحالی دارد؛ ولی از تلفات افراد ضعیف ارتش، نمی‌شود خوشحال شد. اکثر یتشان افراد عادی و مجبور به خدمتند.

    آقای [هادی] خسروشاهی آمد. ماموریتش در واتیکان تمام شده است. گزارش موفقیت‌های انتشاراتی‌اش را داد، ۴ مجله در اروپا چاپ و نشر می‌کنند و برای کار تازه‌اش استمداد کرد. [آقای آخوندزاده] سفیرمان در بنگلادش آمد. گزارش فقر و نیاز آنها را داد و پیشنهاد کمک داشت و می‌گوید ژنرال ارشاد، مخالفانش را در این مرحله شکست داده و مسلط است.

    دکتر ولایتی به همراه گروهی آمدند و گزارشی از امضای قرار داد خرید موشک از [کوبا و برزیل] و اظهارات دوستانه فیدل کاسترو و موافقت او با خروج شوروی از افغانستان به شرط مبارزه با ورود آمریکا دادند، قرار شد آقای [محمد جواد] لاریجانی [مشاور وزیر امور خارجه] همراه هیأت پارلمانی عازم نیکاراگوئه شود که همین خط را تعقیب نماید. از لیبی هم دو نفر برای تعقیب تصمیماتی که در سفر من آنجا اتخاذ شده آمده‌اند.

    شب بعد از آمدن به منزل برای مذاکره درباره جنگ خدمت امام رفتم. حال امام خیلی خوب است. گفتم تأمین کامل امنیت هوایی شهرها با توجه به موشک‌های دور برد دشمن ممکن نیست. امام با انجام عملیات موافقت کردند. به صیاد شیرازی و آقای خامنه‌ای اطلاع دادم.