خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۶۳

 دوشنبه 29 مرداد 1363

    آقای [محمد]غرضی وزیر نفت، اطلاع داد از محافل اوپک - از طریق الجزایری‏ها - اطلاع یافته‏اند که سعودی‏ها اظهار کرده‏اند، باید برای رفع فشار نفت ایران، کارکرد تا ایران بتواند [از طریق صدور نفت] نیازهایش را تأمین کند. [سعودی‏ها] به ژاپنی‏ها گفته‏اند که اگر بخواهند فشار بر ایران [در مورد صدور نفت] وارد کنند، از طرف عربها، عکس‏العمل می‏بینند؛ انعطاف مهمی است. از مصر هم گزارشاتی رسیده که تمایل به نزدیک شدن به ما را دارند.

    در جلسه علنی مجلس، با مراجعه به نمایندگان، مشکل [وزرا] را رفع کردم. اکثریت نظر دادند که همین امروز، وزرا[ی معرفی شده برای کسب رأی اعتماد] مطرح شوند؛ بدینسان مخالفان خلع سلاح شدند. مخالفان و موافقان با متانت صحبت کردند. من هم در موافقت با وزرای پیشنهادی صحبت کردم؛ رأی خوبی آورد. سرپرستی دو وزارتخانه، دفاع و آموزش و پرورش را هم به نخست‏وزیر دادیم. مجلس را برای یک ماه تعطیل اعلام نمودیم و به دفتر گفتم که وسیله سفر نمایندگانی که [زمان سفرشان را] به تأخیر انداخته‏اند، سریعاً فراهم کنند.

    عصر، در دفترم کار کردم. آقای ربانی [املشی] آمد. به ایشان گفتم ما باید به صورت پدر با همه نیروها، اسلامی برخورد کنیم. آقای [محمد باقر] بهرامی نماینده اسدآباد آمد و از [تسلط] خط غیر امام در آنجا شاکی بود. آقای [محمد]خزاعی نماینده رشت آمد. گزارشی از موفقیت‏های مؤسسه فارابی در کمک به هنرمندان و فعال شدن فیلم‏سازی داد. [آقای علی اصغر رحمانی خلیلی] رقیب شکست خورده نماینده بهشهر آمد و از اینکه رقیبش بنام من، تبلیغ برای خودش می‏کرده است، گله داشت.