خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۲ / کتاب « آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۲ / کتاب « آرامش و چالش»

هاشمی نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری شد

  • پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۳۶۲
رقابت آذری‌قمی با مشکینی برای ریاست خبرگان

 

    صبح زود به مجلس رفتم. تا ساعت نه صبح، گزارش‌ها را خواندم و نظارتی برکارهای مقدماتی مجلس خبرگان نمودم. ساعت نه، جلسه [مجلس] خبرگان [رهبری] شروع شد. قرآن و پیام امام (1) و سخنرانی آقای مهدوی کنی [رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان] و جلوس هیئت‌رئیسه سنی و تحلیف و انتخابات برای هیئت‌رئیسه دائم.

آقای مشکینی، رئیس و من، نایب‌رئیس و آقایان [محمد] مؤمن و [حسن] طاهری خرم‌آبادی، منشی انتخاب شدیم. [جامعه] مدرسین [حوزه علمیه] قم آقای [احمد] آذری [قمی] را برای ریاست و آقای [محمدمهدی] ربانی [املشی] را برای نیابت کاندیدا کردند که رأی نیاوردند. آقایان [ابوالقاسم] خزعلی و [یوسف] صانعی هم، رأی خیلی کمی داشتند.

    برای عصر، جلسه اعلام کردیم؛ قمی‌ها مخالفت کردند و گفتند: باید در قم باشد. هیئت‌رئیسه جلسه گرفت و برای برخورد با این مشکل، تصمیماتی اتخاذ شد. جلسه را غیررسمی کردیم و بحث کردیم. برای احتراز از اختلاف، قرار شد، اولین جلسه را روز شنبه در شهر قم تشکیل دهیم؛ بااینکه اکثریت موافق نبودند، اما سرسختی آن‌ها ممکن بود، مشکلی درست کند. چند نفر هم به‌عنوان اعتراض، نیامده بودند؛ مثل آقای [یوسف] صانعی و آقای [جلال‌الدین] طاهری اصفهانی.

سپس در دفتر من، هیئت‌رئیسه [مجلس خبرگان] جلسه داشت؛ برنامه اولین جلسه [مجلس خبرگان در شهر] قم را تنظیم کردیم. شب مقداری در مجلس کار کردم.

*****************************************************************************************

1- اولین انتخاب مجلس خبرگان رهبری در ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد و نزدیک هیجده میلیون نفر در این انتخابات شرکت نمودند و ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند (‌انتخاب بقیه نمایندگان به دور دوم موکول شد). اولین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۶۲ با پیام حضرت امام خمینی افتتاح شد.

تصاویر ضمیمه