خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

  • پنجشنبه ۳ شهریور ۱۳۶۲

پنج‏شنبه 3 شهریور 1362

    صبح زود، به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. کشتی "ایران رشادت"، دیروز موشک خورده و هنوز می‏سوزد؛ با یدک‏کش به خارک آورده‏اند. در چند روز گذشته در کردستان، ضربه سنگینی بر ضدانقلاب، وارد آورده‏ایم. در جلسه علنی، لایحه استمهال وام پاکستان مطرح بود؛ در مذاکرات به دولت پاکستان اهانت شد، ولی سرانجام به تصویب رسید. پنج وزیر جدید، معرفی شدند اما عده‏ای با هیاهو مخالفت کردند.

    ظهر، رابطین حوزه‏های حزب [جمهوری اسلامی] به مجلس آمدند و راجع به آینده حزب، مذاکره کردیم. عصر، روحانیون شاغل در جهادسازندگی آمدند و از اینکه در اساس‏نامه جدید، رسمیت نماینده امام به خاطر مخالفت شورای نگهبان، حذف شده و منجر به خلّو از روحانیت و در نتیجه محروم شدن جهاد از اعتماد مردم خواهد شد، چاره‏جویی می‏کردند. سرگردترابی [از دفتر مشاورت ارتش] آمد. گزارش سفرش را داد و گزارشهایی از ارتش سیصد نفر از کادر [واحد] اطلاعات [و تحقیقات] کمیته مرکزی آمدند؛ گزارشی دادند و من برایشان صحبت کردم.

    آقای [خسرو]تهرانی مسئول اطلاعات نخست وزیری آمد. از آقای [میرحسین]موسوی به خاطر نصب سرهنگ [سیدابراهیم]حجازی به [ریاست] حراست [کل کشور] و بی‏اعتنایی به نظر ایشان، گله داشت. رؤسای شعبه‏های دانشگاه‏های آزاد [اسلامی] آمدند؛ گزارشی دادند و من راهنمایی‏هایی کردم. آقای [علی]شمس اردکانی سفیر ایران در کویت، آمد؛ مطلب مهمی نداشت. آقای [غلامرضا]آقازاده وزیر مشاور [و رئیس سازمان بسیج اقتصادی] آمد و گزارشی از ملاقاتش با جامعه روحانیت مبارز [تهران] داد و از اختلافات، نگران بود.