خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • سه شنبه ۱ آذر ۱۳۶۲

سه شنبه 1 آذر 1362   16 صفر 1404   1983 .22 .Nov

 

    صبح زود به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. یک کشتی از ما در منطقه خلیج فارس، هدف حمله قرار گرفته و غرق شده است. عراق مدعی شده که هفت کشتی را زده است. در جلسه علنی مجلس، بررسی لایحه [تأسیس] وزارت جهاد سازندگی ادامه داشت. دو سئوال [نمایندگان] از وزیر کشور مطرح شد. در تنفس، جهادیها راجع به وزیر [جهاد سازندگی] مشورت کردند.

    ظهر، جلسه مشترک هیأت رئیسه کانون [نمایندگان مجلس عضو حزب جمهوری اسلامی] و رؤسای حوزه‏های حزب در دفترم تشکیل شد. عضویت چند نفر از نمایندگان تصویب شد. گروهی از قهدریجان آمدند و خواهان ایفای نقش سپاه و تعویض اسم محل بودند. فردی از اطلاعات نخست وزیری آمد و مطالبی راجع به گروه گرایی در آنجا گفت.

    عصر، آقای گرامی از قم آمد. انتقاداتی از تندرویها و تبعیضات در سفر حج و اعلام آمادگی برای همکاری در آینده نمود. کارکنان هواپیمایی [جمهوری اسلامی "هما"] که در ارتباط با سفر حج فعال بودند، آمدند و گزارشی از موفقیتها دادند. من هم برای آنها مفصلاً صحبت کردم. آقای [محسن]کنگرلو و رفقایش در "سازمان فجر اسلام" آمدند. تقاضای کمک برای سازمان داشتند. گروهی خوب، اما ضعیف و بی‏امکانات هستند.

    اول شب با رئیس جمهور، جلسه‏ای راجع به نیروی هوایی و وزرای جدید داشتیم؛ مشورت کردیم. توافق و تفاهم برای انتخاب وزرای جدید با نخست وزیر مشکل شده است. شورای مرکزی [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] برای نامزدهای مجلس آینده جلسه داشت. شام را در دفتر رئیس جمهور خوردیم و به خانه آمدم. عفت و یاسر برای ملاقات با مهمانان سمینار پزشکی به هتل استقلال رفته بودند؛ دیر وقت آمدند.