خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۱/ کتاب « پس از بحران»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۱/ کتاب « پس از بحران»

اسارت ۳۰۰۰ عراقی در تنگه رقابیه *** درخواست از هاشمی برای بهبود رابطه با عربستان

  • چهارشنبه ۴ فروردین ۱۳۶۱

 بعد از نماز و ورزش مشغول مطالعه شدم. منابع فقهی را برای بحث اقتصادی که در نماز جمعه و کلاس ] درس مواضع [حزب] جمهوری اسلامی [لازم دارم مطالعه می‌کنم.

 با اتاق فرماندهی جنگ در دزفول تماس مکرر گرفتم. رمز خوب و مطمئنی در این ارتباط داریم. عملیات دیشب و امروز خیلی موفق بوده؛ تنگه رقابیّه و غنائم زیادی را از دشمن گرفته‌اند و می‌گویند بیش از سه هزار اسیر دیگر را. اگر خبر درست باشد، اسرای این عملیات به ده هزار نفر می‌رسد.

آقای] محمد [غرضی وزیر نفت هم گزارش کنفرانس اخیر اوپک را داد که نسبتاً موفق بوده‌اند، کمی سطح تولید را پایین آورده‌اند؛ هیجده میلیون بشکه در روز. این هم موفقیتی است. قرار شده است عربستان سعودی هفت میلیون بشکه تولید کند. از اینکه راجع به قیمت بحث شده، راضی بود و می‌گفت خوب است با عربستان به نحوی وارد مذاکره شویم و آن را از همراهی با آمریکا بازداریم و در خدمت جبهه ضد اسرائیل قرار دهیم.

 عصر، برای مجله پاسدار اسلام با آقای رحیمیان مصاحبه‌ای انجام دادم.

شب، چند بار با جبهه تماس گرفتم. هنوز در عین خوش و رادار و دوسلک (دوسلق) [1]نیروهای عراق مقاومت می‌کنند. امشب هم قرار است عملیات داشته باشیم. آخر شب، آقای] علی[شمخانی آمار تلفات نیروهای خودمان را تلفنی اطلاع داد. در این سه روز حدود هفت‌صد پاسدار و بسیجی و دویست ارتشی شهید و نزدیک چهارهزاری و پانصد نفر مجروح داشته‌ایم. عراق هشت هزار اسیر و نزدیک بیست هزار کشته و مجروح دارد و هشت فروند هواپیمای دشمن ساقط شده. تا آخر شب به صداوسیما گوش دادم. امروز باران بسیار خوبی بارید

 

 

[1]  - روستای دوسلق یکی از روستاهای دهستان بزرگ دشت چنانه است.