خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۱ / کتاب « پس از بحران»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۱ / کتاب « پس از بحران»

محسن رضایی که از جبهه، به منزل هاشمی رفت تا طرح جدید عملیات را ارائه دهد.

  • جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۶۱

جمعه ۲۹ مرداد  

 تا ساعت ۱۰ در خانه مطالعه کردم. برای اقامه نماز جمعه به دانشگاه رفتم. خطبه‌ای در عدالت اجتماعی و خطبه‌ای راجع به نتایج سفر هند خواندم. آقای جلال‌الدین فارسی هم پیش از خطبه‌ها راجع به کودتای ۲۸ مرداد صحبت کرد. آقای فارسی خبری مربوط به عراق داد که اگر صحیح باشد، تحول مهمی در آینده خواهیم داشت.

عصر آقای محسن رضایی که از جبهه آمده بود، به منزل آمد و طرح جدید عملیات را ارائه داد. بی‌شباهت به طرح ستاد نیست و اگر خوب اجرا شود، می‌تواند ثمرات مهمی داشته باشد.

دفتر مشاورت [ارتش] تلفنی اطلاع داد که حمله پریروز به خارک با نوعی جدید از موشک هوا به زمین بوده، بازهم موشک انداخته‌اند که در دریا افتاده، ولی آقای محسن رضایی گفت: نیروهای ما در آبادان دقایقی قبل از خوردن گلوله به منابع خارک، حرکت دو موشک از جنوب بصره را دیده‌اند که در هوا خطی آتشین ترسیم کرده. اگر این خبر صحیح باشد، عراقی‌ها موشک زمین به زمینی در اختیار دارند که بیش از ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و احتمالاً اسکاد روسی است.

 اول شب احمد آقا آمد و راجع به چند مسئله مهم با ایشان صحبت کردم و خبری را که آقای فارسی داده بود، به امام پیغام دادم. ضمناً طبق قرار، خبر را به آقای [محسن] رضایی فرمانده سپاه هم گفتم که برای شرایط جدید احتمالی آماده باشند