خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۴ / کتاب «مرد بحران ها»

• تهران
  • سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۷۴

ه‌شنبه ۱ فروردین  ۱۳۷۴/ ۱۹ شوال  ۱۴۱۵/۲۱ مارس ۱۹۹۵

بعد از نماز صبح با تلویزیون مشغول شدیم؛ برای قبل از لحظه تحویل سال، مراسمی از مرقد امام پخش می‏ کرد. سپس پیام آیت‌الله خامنه‌ای[1] و به دنبال آن، پیام من[2] پخش شد. بعد از صبحانه به مطالعه بولتن‌ها پرداختم. به کسانی که می‌خواستند به عید دیدنی بیایند، گفته شد، برنامه دیدار نداریم.

عفت هم برای تسلیت اولین عیدشان، به منزل امام رفت. گفت از برنامه‌های شاد دیشب تلویزیون شکایت داشته‌اند. عصر به مرقد امام رفتیم. حسن‏ آقا [خمینی] و [محمدعلی] انصاری و [محمود] بروجردی و... منتظرمان بودند. فاتحه‌ای در داخل ضریح خواندم و مقداری بر مزار احمدآقا و امام نشستیم. مردم جمع شدند، با ابراز احساسات. از آنجا به گلزار شهدا و سپس به منطقه شهدای ۷‏تیر رفتیم. آنجا هم با موج احساسات مردم مواجه شدیم. با بعضی از پدران شهدا صحبت کردم.

به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم و بلافاصله به سوی کیش پرواز کردیم. عفت و یاسر و بعضی از بستگان و محافظان همراه بودند. غروب رسیدیم. باران خوبی در کیش باریده و هوا بسیار مطبوع است. در تهران و بیشتر نقاط ایران هم، در این دو سه روز باران داشتیم.

بعد از نماز، مقداری در ساحل دریا قدم زدیم. بچه‌ها جمع شدند و دسته جمعی برای شام رفتیم. آشپزخانه را خوب ساخته‌اند و برای اداره رستوران، یک آدم وارد از گچسر آورده‌اند؛ سابقاً مدیر هتل گچسر بوده و ماست و مرغ بومی آورده بود. با آقای [محمود] واعظی، [معاون وزیر امور خارجه]، محسن و مهدی و...، دربارة وضع دریای خزر و مخازن نفت و قرارداد کنسرسیوم و وضع داخلی افغانستان مذاکره کردیم. بعد از شام به بچه‌ها عیدی دادم و خاطراتم را نوشتم.

[1] - حضرت آیت ‏الله خامنه ‏ای در پیام نوروزی، ضمن تأکید بر لزوم پیگیری مجدانه وجدان کاری و انضباط اجتماعی به عنوان ۲ اصل ضروری برای تحقق آبادانی و سازندگی در کشور، از مردم و مسئولان خواستند تا با رعایت انضباط اقتصادی و مالی از ریخت و پاش و اسراف و زیاده‏روی جلوگیری کنند. در بخشی از این پیام آمده است: «سال گذشته برای کشور ما سال بسیار پُرتلاش و پُرموفقیتی بود. در زمینه سیاسی، چه در سطح جهانی و چه در رابطه با قضایای ویژه‌ای که برای ملت ایران مطرح است، حضور ملت ایران حضوری مقتدر بود و مسئولان سیاست خارجی و ارتباطات بین‌المللی کشور، به اتکای همین اعتماد و پشتیبانی ملت، حقّاً و انصافاً کارهای بزرگی را انجام دادند. در صحنه جهانی، ملت ایران سرافراز شد. در صحنه داخلی؛ یعنی صحنه سازندگی و نوآوری و پایه‏گذاری یک نظام صحیح زندگی در کشور از لحاظ اقتصادی و بنای پایه‌های اساسی اقتصاد آینده هم، حقّاً و انصافاً کارهای بزرگی انجام گرفت و مسئولان کشور و دولتمردان، توانستند کارهای باارزشی را انجام دهند. امیدواریم که این کارها ادامه پیدا کند و ملت ایران رابطه صمیمانه خود را با مسؤولان بیشتر و وحدت و هماهنگی و همدلی خود را در صحنه‌های سازندگی، زندگی، ابتکار و فعالیت روز به روز افزون‏تر کند و ان‌شاءاللَّه روند سازندگی کشور به پیش برود.» منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ‏الله خامنه ‏ای، بخش پیام‏های ۱۳۷۴.

[2] - در بخشی از پیام نوروزی آیت ‏الله هاشمی آمده است: «مردم برای انقلاب‏شان سه شعار اساسی داشتند؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و با گذشت ۱۷ سال می‏بینند که با سرعت در مسیر تحقق این اهداف‏شان حرکت می‏کنند. آرمان‏های انقلاب را که همان تبلور جمهوری اسلامی است، هر سال زنده‏تر از سال قبل داریم که همه فضای کشور به این امر شهادت می‏دهد. آزادی در حد اعلا در کشور ما وجود دارد و آن هم آزادی واقعی، نه آزادی شعاری؛ به طوری که گاهی شکایت می‏شود از بعضی افسارگسیختگی‏ ها که ما توصیه می‏کنیم، برای حراست از آزادی که آرمان بزرگ انقلاب بود، نباید از این افسارگسیختگی‏ های جزیی نگران بود و باید از این دستاورد بزرگ حراست کرد و به وسوسه خفاشان گوش نداد.» رجوع‌کنید  کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏ ها و پیام‏ های سال ۱۳۷۴»، زیر نظر عماد هاشمی، دفتر نشر معارف انقلاب،۱۳۹۶.