خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

هاشمی امام جمعه های موقت تهران را انتخاب می کرد!!

  • پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۶۰

 پنجشنبه 27 اسفند   21 جمادی الاول - 18 مارس

 بعد از نماز تا ساعت هشت صبح مطالعه کردم و سپس جلسه علنی تشکیل شد.سخنرانی ‏رئیس جمهور و لایحه اراضی شهری مطرح بود. نامه ‏ای از رئیس اتحادیه بین‏ المجالس اعراب،آقای کامل اسد رسیده که برای مخالفت با آمدن پارلمان اروپا به اسرائیل استمداد کرده. نامه‏ را قبل از دستور در مجلس خواندم ودر این رابطه صحبت هایی هم کردم. از عرب ها خواستم مبارزه‏ جدی تری بکنند و به غربی ها در مسأله فلسطین اعتماد نکنند.

 عده ‏ای خواستار تشکیل جلسه رسمی غیر علنی شدند که در رابطه با لایحه ‏اراضی شهری‏ صحبت های محرمانه بشود. آقای [محمد] یزدی نایب رئیس و بعضی دیگر از خطر اختلاف با آیت الله گلپایگانی و... گفتند. من لزوم ادامه کاررا گفتم و تذکر دادم که بر حقیم و امام و حجت با ماست چرا کوتاه بیاییم؟ بالاخره‏ تصویب شد و قیمت اراضی  را همان قیمت منطقه‏ ای‏ رسمی اعلان کردیم.

 آقای خامنه ‏ای رئیس جمهور، نزدیک ظهر صحبت  را شروع کردند و تا ساعت یک ‏بعدازظهر صحبت کردند. نامه جواب آیت ‏الله گلپایگانی هم تهیه شد و در مجلس غیر رسمی ‏خوانده شد و عده ‏ای که حضور داشتند، امضاء کردند.عصر هیأت رئیسه داشتیم. چند عقد ازدواج را برای پاسداران اجرا کردم.

 شب جلسه شورای عالی دفاع داشتیم. طرح عملیات کربلای 2 را بررسی‏ کردیم. سپس ‏بررسی ستادی برای توسعه ارتش مطرح شد که آماری از وضع‏ ارتش های مجاور و منطقه دادند؛ سپس جلسه خصوصی با آقای خامنه ‏ای  و آقای ‏نخست وزیر داشتیم. قرار شد فردا آقای ‏خامنه ‏ای نماز جمعه بخوانند. بعد از سوءقصد به ایشان به دستور امام من اقامه جمعه را به عهده‏ گرفتم و امام جمعه ‏های موقت دیگری را با اجازه امام برگزیدم. باعث خوشحالی مردم خواه دشد که سلامتی ایشان در حد قابل اطمینان است.