خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

قرار شد از سخنرانی های هاشمی فیلم بگیرند و در همه جا پخش کنند.

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۶۰

 امروز جلسه را یک ساعت دیرتر - ساعت هشت - اعلان کردیم که نمایندگان برای آمدن به مجلس مجبور نباشند، در لحظات خلوت خیابان‌ها بیایند و زمان بیشتری در اختیار داشته باشند که در ساعات مختلف حرکت کنند. بعد از سخنرانی‌های قبل از دستور، من درباره ترورها و به‌خصوص ترور آیت و ضعف عملکرد شهربانی صحبت کردم. مقداری هم در طرح اراضی شهری بحث کردیم. نیم ساعتی هم جلسه را غیررسمی کردیم و درباره تصمیمات امنیتی و حفاظتی، صحبت شد. یک ساعت، زودتر جلسه را ختم کردیم که جنازه آقای آیت تشییع شود. جنازه را در سالن آورده بودند و مردم در خیابان اجتماع کرده بودند، آقای [علی‌اکبر] ناطق نوری سخنرانی کردند. 

ظهر، جمعی از دوستان آمدند و راجع به گروه‌گرائی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی صحبت کردند. من سعی کردم آن‌ها را از کارهای اختلاف انگیز، بازدارم. آقای [سید کاظم] اکرمی نماینده  بهار و کبوتر آهنگ هم آمد و راجع به برگشتن به کار اجرائی مشورت داشت. عصر گروهی از پزشکان آمدند و راجع به وزیر بهداری حرف داشتند. از عملکرد وزیر فعلی بهداری راضی نبودند.

 آقایان مدرسی آمدند و راجع به حمایت بیشتر از نهضت‌های آزادی‌بخش و تبلیغات خارجی، پیشنهاد داشتند. عصر، کمیسیون آئین‌نامه هم داشتیم و مراسم باشکوهی در بهشت‌زهرا برای چهلم 72 تن شهید حزب جمهوری اسلامی برگزار شد.

 شب، جمعی از دوستان آمدند، برای ترتیب کلاس‌هایی و تدریس یک دوره اسلام‌شناسی که فیلم تهیه شود و برای تدریس در همه‌جا به کار رود. من هم هشت ساعت، درباره فلسفه تاریخ را پذیرفتم. آقایان جوادی آملی، باهنر، امامی کاشانی، خزعلی، [عبدالمجید] معادیخواه و مهدوی کنی هم پذیرفتند. شب را در دفتر کارم خوابیدم.