خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

نگرانی هاشمی از بودجه بی ثبات کشور در زمان جنگ

  • تهران
  • دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۶۰

دوشنبه 24 اسفند    18 جمادی الاول - 15 مارس

 ساعت هفت ونیم جلسه علنی تشکیل شد و قرار شد صبح و عصر جلسه داشته‏ باشیم. امروزهم تمام وقت را بحث در کلیات گرفت. من هم به عنوان موافق صحبت کردم. و به شیوه‏ مخالفت و مطالب مخالفان انتقاد کردم. مؤثر واقع  شد وفکر می ‏کنم بودجه را از رد شدن نجات ‏داد. مخالفت ها وسیع است، اگر لایحه رد شود به بودجه ‏های بی ‏ثبات ماهانه می‏ افتیم و در شرایط  جنگی مضر است.

 چند ملاقات در دفترم داشتم. سفیر زلاند جدید و کاردار پاکستان آمدند.کاردار پاکستان ‏دعوت کرد که در جلسه جشن سالگرد استقلال پاکستان شرکت‏ کنم. سفیر زلاندنو خواستارتوسعه روابط بود. آنها به ما گوسفند می ‏دهند. اخیراً به‏ان ها گفته‏ ایم که باید در مقابل نفت بگیرند.

 شب وزیر خارجه سوریه با همراهان آمدند. از نتیجه مذاکرات و پیمان های ‏منعقد شده راضی ‏بودند. بیش از دو میلیارد دلار قرار داد مبادله نفت و کالا بسته ‏اند. در هر بشکه 3 دلار تخفیف گرفته ‏اند، چون قبلاً نفت را با لوله از عراق‏در خاک خودشان تحویل می‏ گرفته ‏اند و اینک باید در خارک از ما بگیرند؛ البته‏ ما مایل بودیم مقداری مجانی بدهیم، نه تخفیف؛ به اسم کمک به جهاد فلسطین.

 بیشتر بحثها درباره مسائل عراق پس از صدام - اگر سقوط کرد - بود. شب دردفتر من آقایان‏ خامنه ‏ای، مهدوی[کنی]، [موسوی] اردبیلی، امامی [کاشانی]، وموحدی کرمانی آمدند و راجع ‏به کاندیداهای مجلس خبرگان مشورت کردیم.