خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

تحلیل مهندس موسوی خیلی قوی نبود!!

  • دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۶۰

جلسه علنی داشتیم. یک ساعت زودتر به مجلس رفتم. گزارش‌ها را خواندم. طرح اراضی شهری در دستور بود. بیست‌وهفت نفر نماینده جدید، مراسم تحلیف به‌جای آوردند. با حضور آقایان، مجلس نیرومندتر شده است. مراسم تحلیف ریاست جمهوری آقای رجائی را هم داشتیم. رئیس دیوان عالی کشور، شورای نگهبان و هیئت وزرا هم حضور داشتند. بعدازظهر، گروهی از دانشگاهیان آمدند و راجع به کارکرد ستاد انقلاب فرهنگی اعتراض داشتند و پیشنهاد انحلال آن را و وزارت علوم را برای دکتر گلشنی می‌دادند. کیانوری و عمویی از حزب توده آمدند.

 گزارشی از فعالیت ضدانقلابی یک گروه کمونیستی به نام اتحادیه کمونیست‌ها و دادن اسلحه به انشعابیون کردستان، از دموکرات‌ها برای جنگ با آن‌ها و حرکت ضدانقلاب در مرزهای ترکیه با ایران دادند. ساعت پنج بعدازظهر، در شورای عالی دفاع شرکت کردم. گزارش جبهه‌ها را دادند که راکداست. پیشنهاد فرماندهی غرب را برای آقای سرهنگ  نمودیم که نظامیان را خوش نیامد و گزارشی از عدم پیشرفت کار تعمیر ناو میلانیان و حمله به تأسیسات نفتی تکریت عراق داده شد. آخر وقت آقای ظهیرنژاد، از پیشرفت تیپ 82 خرم‌آباد در عین خوش و دهلیز خبر داد. شب، در دفتر آقای رجائی با آقای باهنر جلسه داشتیم و درباره کابینه بحث کردیم وپیشرفت هایی داشتیم.

 عصر در نزدیکی نخست وزیری، بمب نیرومندی منفجر شد و باعث مرگ دوسه نفر عابر و جراحت جمعی از عابران و تخریب چند اتومبیل گردید و بمبی هم درکرمانشاه در میدان آزادی منفجر شده و دهها نفر را کشته و 35 نفر را زخمی کرده. مهندس [میرحسین] موسوی وزیر خارجه، شب در جلسه ما شرکت کرد و تحلیلی درباره تروریسم مجاهدین خلق، ارائه داد که خیلی قوی نبود. شب را در همان دفتر آقای رجائی، خوابیدیم.