خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰/کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰/کتاب «عبور از بحران»

نقل قول بهزاد نبوی از مهدوی کنی درباره چه بود؟

  • شنبه ۲ آبان ۱۳۶۰
از تهیه جهیزیه برای دختران تا موج مخالفت نمایندگان با پیشنهاد آقای خامنه ای

 

امروز صبح، در مجلس کار خاصی نداشتم. می‌خواستم در خانه بمانم و مطالعه کنم.عفت تنها بود و مشغول کارهای مربوط به تهیه جهیزیه فاطی و فائزه، که می‌خواهند به خانه شوهر بروند. از من توقع داشت در کارها به او کمک کنم و من کارهای مهمتر و لازم‌تر برای خودم داشتم. به مجلس رفتم.

 در مجلس، بیشتر مسأله نخست وزیری مطرح است. آقای خامنه ‌ای، پس ازملاقات امام وموافقت حزب، تصمیم گرفته ‌اند آقای [محمد]غرضی را معرفی کنند. ولی موج مخالفت، وسیع است. سپاه، مجاهدین انقلاب اسلامی،[جامعه]مدرسین [حوزه علمیه]قم، متفرقه‌ها و عده‌ای از حزب جمهوری اسلامی، تماس گرفتند و اظهار مخالفت کردند.

 بعدازظهر، در جلسه کمیسیون داخلی شرکت کردم. طرح اطلاعات مرکزی،مطرح بود. بین‌ سپاه و اطلاعات نخست وزیری، اختلاف بود. نقش سپاه دراساسنامه ‌اش مبارزه با ضدانقلاب‌ است که به همین جهت، می‌خواهد بخش ‌اطلاعات مربوط به این قسمت از آنها باشد. بالاخره ‌با میانجیگری من توافق‌ حاصل شد. بناشد طرح اصلاح شود.

 نزدیک غروب، آقای [عباس واعظ]طبسی از مشهد آمدند. لایحه‌ای داشتند برای پس‌گرفتن املاک آستانه  قم از دست کسانی که در زمان رژیم گذشته با روابط  گرفته‌اند؛ که اختیارات‌ کامل می‌خواهند. قرار شد با شورای نگهبان‌ مشورت کنند. من فکر می‌کنم، خواست ایشان را دادگاه باید انجام دهد.

 اول شب، بهزاد نبوی و دوستانش آمدند، برای ابراز مخالفت با نخست وزیری‌مهندس[محمد]غرضی. گفتند: چون آقای خامنه‌ای در جلسه هیأت دولت به‌طور قاطع اعلام داشته‌اند،کسی مخالفت نکرده و آقای مهدوی[کنی] بعداً گفته‌اند من اصراری به کناره‌ گیری ندارم. شب رادر مجلس ماندم؛ امروز عراق به ‌آبادان حمله هوائی کرده و یکصدوپنجاه خانه را با بمباران ویران کرده است؛ پدافند ما ضعیف یا مقصر بوده است.

 

تصاویر ضمیمه