خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

گلایه خاورشناسان شوروی از شعار « مرگ بر شوروی»

  • دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۶۰

 جلسه علنی داشتیم. چند لایحه تصویب شد. نامه رئیس‌جمهور رسید که آقای دکتر [علی‌اکبر] ولایتی را برای نخست‌وزیری معرفی کرده‌اند. گروهی از نمایندگان مخالف‌اند؛ من‌جمله اعضا و هواداران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی. و تبلیغات وسیعی برای مخالفت شروع نمودند. اعتبارنامه آقای سید حسن موسوی [تبریزی] نماینده هشترود مطرح شد. عده‌ای به اعتبار سابقه هواداری ایشان از مجاهدین خلق مخالف بودند، ولی تصویب گردید. چون در دوران مبارزه ماهیت مجاهدین خلق روشن نبوده خیلی از افراد مخلص، با آن‌ها همکاری داشته‌اند و به‌تدریج جدا می‌شوند، این‌گونه سوابق قابل توجیه است.

 ظهر، آقای شیرازی امام‌جمعه مشهد آمدند و راجع به واگذاری اعمال حق ولایت‌فقیه مطالبی داشت و سفارش به مدارا می‌کردند. سپس گروهی از خاورشناسان شوروی که از ایران دیدن می‌کنند، آمدند مقداری از انقلاب ایران تعریف کردند و از اینکه مردم ما "مرگ بر شوروی" را در کنار "مرگ بر آمریکا"می‌گویند گله داشتند. در نماز جمعه خودشان این  شعار را شنیده بودند. من گفتم که تجاوز شوروی به افغانستان، عامل این ناراحتی است و سؤالاتی ‌داشتند که جواب دادم. به نظر می‌رسید که در کسوت خاورشناسان، سیاسی‌اند.

 عصر، جلسه‌ای با حضور آقایان محمد یزدی و ربانی املشی و سپس جلسه مشورتی با مسئولان سپاه، دولت و شورای قضائی داشتیم که درباره برخورد با ضدانقلاب و زندانی‌ها و اعدام‌ها بحث شد. گزارش دادند که ضدانقلاب ضربه کاری خورده و حدود 85 درصد از نیروهای تروریستی، بازداشت و بخشی هم ‌مجازات شده‌اند و تصمیم گرفته شد که اعدام‌ها کم‌ باشد و تابع حرکت تروریستی ‌باشد.

 سپس آقایان پرورش و فرائی قاضی شرع اصفهان آمدند و از امام‌جمعه اصفهان و سپاه گله داشتند. شام را در مجلس با آقایان خوردیم و همان‌جا خوابیدم. عصر در مجلس، جلسه‌ای خصوصی از نمایندگان بود که آقای خامنه‌ای هم شرکت کردند و درباره نخست‌وزیری آقای ولایتی مطالبی بحث شد.

 امروز، دشمن با هواپیما به بندر ماهشهر حمله کرده و به یک کشتی و تأسیسات مهم پتروشیمی و به چند اسکله و اتومبیل و راه‌آهن آسیب رسانده. گروهی برای تحقیق در تقصیر دفاع ضد هوائی اعزام کردیم.