خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

ادامه حمایتها از واگذاری حق ولایت فقیه به مجلس

  • تهران
  • یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۶۰
نخستین انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای برای نخست وزیری که بود؟

 امروز هم در منزل ماندم. به خاطر امنیت، برای کارهای غیر مهم از خانه ‏بیرون نمی‏ روم. ازاول وقت به مطالعه پرداختم و کارها را با تلفن انجام دادم.تلفن سیاسی کار نمی‏ کرد. با آقای‏ خامنه‏ ای درباره نخست وزیر صحبت کردم. بنا شد در جلسه عصر شورای مرکزی حزب، آقای علی اکبر ولایتی را مطرح کنند وسپس به مجلس معرفی نمایند.

 احمد آقا تلفن کرد و به نقل از رئیس روزنامه اطلاعات، خبر از تصرف شهرشوش توسط عراق داد. تعجب کردم و با مقامات ارتش تماس گرفتم. تکذیب‏ کردند. رادیو اسرائیل دیشب‏ این خبر دروغ را پخش کرده. نقل و انتقال دراردوی دشمن در جبهه دزفول دیده می ‏شود.

 با وزارت نفت هم تماس گرفتم که ببینم آقای غرضی از سفر به الجزایر و لیبی‏ برگشته یاخیر، برای حل مشکل ارز و قیمت نفت سفر کرده. امروز عصر برمی‏ گردد. خبر رسید، در جزیره‏ هرمز طوفان عظیمی آمده و نزدیک چهل لنج راغرق کرده و بیش از دویست نفر را کشته وپنجاه میلیون تومان خسارت وارد کرده است.

 دیروز منافقان در شیروان، اتوبوس شرکت واحد را آتش می ‏زنند که جمعی ازمردم مجروح ‏و دو نفر طفل به کلی می‏ سوزند و شهید می ‏شوند، حادثه بسیار زشتی‏ است. عفت همراه با همسران شهید باهنر، شهید بهشتی و... به دیدن خانم‏ خامنه‏ ای که از مکه برگشته رفتند و اول‏ شب برگشت.

 امام ملاقات عمومی داشتند و سخنانی مفید فرمودند. موج حمایت از اقدام ‏امام درخصوص مجاز کردن مجلس، در موارد تقنین ضروری و با عناوین ثانویه‏ از طرف علمای بلاد ادامه دارد. احمد آقا مؤثر است.