خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

  • تهران
  • دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۶۰

اول وقت، کمیسیون آئین‌نامه داشتیم و چون در مجلس بودم، بدون صرف صبحانه در کمیسیون شرکت کردم. چند ماده درباره کمیسیون‌ها تصویب شد. جلسه علنی شروع شد. ادامه بحث طرح الحاق دادگاه‌های انقلاب به دادگستری که از شورای نگهبان برگشته بود، مطرح بود. با ایرادهای شورای نگهبان، طرح، محتوای ضعیفی پیدا کرد. چند لایحه را برای تصویب به کمیسیون‌ها تفویض کردیم و برای انتخاب بقیه اعضای گروه بین‌المجالس هم صحبت‌هایی شد.

ادامه اداره جلسه را به آقای موسوی‌خوئینی‌ها سپردم و برای انجام کارهای اداری مجلس، به دفترم رفتم. مراجعات زیادی از نمایندگان، در مورد کارهای امنیتی و شخصی‌شان داشتم. آقای شیخ حسین هاشمیان هم برای ایجاد تسهیلات، جهت صدور پسته و امکان رقابت با پسته آمریکا، حرف‌های داشت و کمک می‌خواست؛ من‌جمله 25 درصد ارز ترجیحی برای صدور پسته. خبرهای دیروز، در مورد کشف بیش از چهل خانه تیمی مجاهدین، اثر خوبی در مردم‌ داشت و امروز، اعمال تروریسم ضعیف و کمرنگ بود.

عصر، چند مورد اجرای صیغه عقد ازدواج برای سپاهیان داشتیم. آقای رحمانی محافظ من - که به جبهه رفته بود، با گردن معیوب برگشته. از سلامتی نسبی‌اش خوشحال شدم. در چپ ‌شدن اتومبیل دربازی‌ دراز آسیب دیده است.

نمایندگان انجمن های اسلامی وزارت بهداری هم آمدند و از وزیر گله داشتند و می‌خواستند ایشان در پست وزارت بهداری نماند. عصر، در جلسه شورای عالی دفاع شرکت کردم، آقای خامنه‌ای هم برای اولین بار پس ازسوء قصد، شرکت داشتند. حضور مجدد ایشان در جلسات، برای ما خیلی روح بخش است، به‌خصوص با از دست دادن جمع زیادی از همرزمان در این مدت که ایشان در بیمارستان بودند، جای خالی ایشان خیلی ملموس بود و رفتن ده ها بار به بیمارستان برای عیادت و مراقبت، با خطری که در هنگامه ترورها داشتیم، مشکل دیگر. درباره دستوری از امام، در خصوص کیفیت جنگ، صحبت بود که امید است در آینده‌ حرکت جالبی در جبهه به وجود آورد.

سرهنگ معین پور آمد و گزارشی درباره نتیجه تحقیقات در موضوع فرار بنی‌صدر، رجوی، هواپیما و دونفری که برگشته‌اند، داد. پیشرفتی در تحقیقات نکرده‌اند، شش نفر را بازداشت کرده‌اند. هواپیما برگشته، ولی اظهارات دو هما فر خیلی راهگشا نیست. ضعیف است و به نظر تردیدآمیز. شب به خانه آمدم.