خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

  • تهران
  • جمعه ۲۴ مهر ۱۳۶۰

 

 تا ساعت ده در خانه بودم و مطالعه می‌کردم. ساعت ده ونیم برای نماز جمعه به دانشگاه رفتم. آقای دکتر ولایتی سخنرانی داشت و من خطبه‌ها را درباره ضمانت اجرائی قوانین و اثر انقلاب اسلامی در منطقه اسلامی ایراد کردم. این روزها در مصر، عربستان، تونس، الجزایر، مراکش و سودان، حرکت‌های مسلمانان برای مطالبه حکومت اسلامی، اوج گرفته [است].

 ناهار به مجلس رفتم و استراحت هم کردم. گزارشی بود که تروریست‌ها، توسط زن‌ها یا معلولان، در دانشگاه مواد منفجره خواهند آورد. مراقبت‌ها شدید بود. ساعت چهار بعدازظهر، جلسه شورای عالی دفاع داشتیم. وضع جبهه در این هفته راکد است. چند کیلومتر ما پیشروی کرده‌ایم که دوباره عراقی‌ها پس گرفته‌اند، نزدیک دزفول، دو تانک و چهار نفربر از ما غنیمت گرفته‌اند و یک نفر شهید و ده نفر مفقود داده‌ایم.

 از لندن و بلژیک گزارشی بود که حاکی از تلاش برای فریب و تقلب در معامله اسلحه می‌داد که صندوق‌های مشکوکی در کشتی گذارده‌اند و با فشار و قبل از اثبات صحت جنس، می‌خواهند پول بگیرند و مأموران ما را دزدیده‌اند که از آن‌ها امضای تحویل جنس بگیرند، ولی نماینده بانک، آقای مقدم، زرنگی کرده و جریان را اطلاع داده و خبر آخر این است که پلیس انگلیس، دزدها را توقیف کرده است. قرار شد هیئتی را مأمور به نظارت بر خریدها کنیم.

 شب، مهمان داشتیم و هم‌منزل احمد آقا مهمان بودیم. آقای خامنه‌ای ‌و آقای [موسوی] اردبیلی بودند. درباره اجازه اخیر امام به مجلس، در خصوص اعمال‌ ولایت و نخست وزیر بحث کردیم و خیلی دیر به خانه آمدم.