خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

گزارش های اشتباه در باره سپاه به هاشمی!!!

  • تهران
  • پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۰

 جلسه علنی داشتیم و بحث طرح بنیاد جنگ‌زدگان تمام نشد. چون یک‌فوریتی است  و پیشنهاد مجاز است، پیشنهاد زیاد داریم.

 اظهارات آقای [علی گل زاده] غفوری  و خانم [اعظم] طالقانی  که شعارگونه  و تحریک‌کننده بود، من را عصبانی کرد و به آن‌ها پرخاش  کردم. باید این حالت پرخاش را ترک کنم، خوب نیست و مضر است. دوستان هم بعضی تحسین و بعضی انتقاد کردند. حق با منتقدین است ولی شدت علاقه به پیشرفت کار مجلس و علم به موذیانه برخورد کردن بعضی‌ها و انگشت گذاشتن روی نقاط حساس دروغین، آدم را عصبانی می‌کنند.

 بعدازظهر جلسه هیئت‌رئیسه داشتیم. برنامه هفته آینده  را تنظیم کردیم یکی از لوایح در دستور، تعیین تکلیف امضای حکم‌هایی است که در اختیار شاه مدفون بوده است. بعضی در اختیار ریاست جمهوری است. از لوایح سیاسی بحث‌انگیز است. با آقای رجائی هم صحبت کردم. پیشنهاد من این است که تقسیم شوند و هر قسمت به ارگان مربوطه واگذار شود. قسمتی را هم قانون اساسی تعیین کرده است.

 آقای یارمحمدی از بی‌نظمی سپاه پاسداران جدید محافظ مجلس، شکایت داشت و می‌گفت عده لازم هشتاد نفر است ولی فقط چهل نفر آمده‌اند و تعویض آن‌ها بدون موافقت مجلس انجام‌ شده و سرپرست ندارند. معتقد بود که فرمانده سپاه تهران بنی‌صدری است، و عمداً چنین کرده است. با مرکز سپاه صحبت کردم، نماینده‌ای فرستادند، او هم چنین چیزی را قبول داشت، ولی مسئول سپاه مجلس را خواستیم، معلوم شد این گمان درست نیست، هشتاد نفر هستند و مسئول هم دارند و گردانی هستند که چندین ماه در جبهه بوده‌اند  و شهید و مجروح زیاد دادند.

 آقای لاریجانی، مدیرعامل صداوسیما آمد و درباره فیلم‌برداری از مجلس بحث کردیم. مشکلاتی در کار است اگر بخواهیم خوب فیلم‌برداری کنیم، باید نور زیاد باشد که مجلسیان را اذیت می‌کند. دنبال چاره‌ای هستند و راه‌حل‌هایی در دست اجراست. از اختلافات مسئولان سازمان نگران بود و می‌خواست پیشنهاد تعویض مدیرعامل را بدهد. ایشان را منصرف کردم، قرار شد برای رفع اختلافات کمک کنم و ایشان هم برای نیروهای اصیل مذهبی که کنار گذاشته‌شده‌اند، تلاش کنند.