خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

هاشمی و اداره همزمان مجلس، نماز جمعه، جنگ، سیاست داخلی و سیاست خارجی

  • تهران
  • جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۶۰

صبح زود به کار پرداختم. گزارش زیادی برای خواندن داشتم، مسئله ربوده شدن ناوچه توپ‌دار فرانسوی، تقریباً حل‌شده و ربایندگان تسلیم‌شده‌اند و فرانسه اعلام کرده که ناوچه را تحویل ایران می‌دهد، ایران به این مقدار قانع نیست، دزدان را می‌خواهد تحویل بگیرد، ولی فرانسه حاضر نیست تحویل بدهد.

ساعت ده ونیم برای نماز جمعه به دانشگاه رفتم، در یک خطبه، حرکت تکاملی انقلاب را تشریح کردم، شاه زدایی، آمریکا زدایی و منافق زدایی، یا استبداد زدایی، استعمارزدایی و فساد زدایی و در خطبه دوم از موضع بد سعودی‌ها در اوپک و موضوع ناوچه ربوده‌شده صحبت کردم. ناخدا افضلی فرمانده نیروی دریایی گزارشی از کیفیت ربوده شدن ناوچه داد.

ناهار به خانه آمدم. عصر ساعت پنج، در جلسه شورای عالی دفاع در ستاد مشترک شرکت کردم. تیمسار فلاحی گزارش وضع جبهه‌ها را داد. گزارش تحقیقات از متهمان و بازداشتی‌های جریان فرار بنی‌صدر و رجوی را شنیدیم. لیست نیازمندی‌های لجستیکی ارتش مطرح شد که هزاران خودرو از انواع بولدوزر تا جیپ بود. گفتیم که وزارت دفاع تهیه کند، اما عملیات نظامی مقرر را نباید موکول به رسیدن این‌ها کنند. از سد ابتکاری مهندس سرداری در شمال آبادان راضی بودند. ممکن است به‌زودی اثر قاطعی در جبهه داشته باشد. خرید تانک از کره شمالی، مطرح و تصویب شد.

شب به خانه آمدم.