خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب «عبور از بحران»

  • سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۶۰

 به مجلس رفتم. جلسه علنی داشتیم  و دو فوریت اصلاح قانون انتخابات؛ مرحله اول انتخاباتی که کاندیداهایش به مجلس نرسیده بودند، به خاطر اشکالات [موجود] در ادامه آن انتخابات باطل شد.

 بعدازظهر به جلسه دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی رفتم. مسائل مهمی مطرح بود: موضع‌گیری در مقابل کارشکنی لیبرال‌ها، تحلیل مصاحبه حاج احمد آقا خمینی  و تغییر موضع به نفع خط امام، انتخابات  و مسافرت به شرق به دعوت کره شمالی.

 شب در نخست‌وزیری، جلسه مشورتی هفتگی با آقایان بهشتی، خامنه‌ای و باهنر داشتیم؛ [در این جلسه] خط کلی دولتی کردن بازرگانی خارجی و اتاق بازرگانی و استفاده از نیروهای نزدیک به خط امام مطرح شد. حکم آقای [محمد] یزدی را به‌عنوان نماینده ما در هیئت‌ بررسی اختلاف نوشتیم. خبری از پیروزی در جنگ در شوش داشتیم  و موضوع کلاه‌برداری پنجاه‌وشش میلیون دلاری در رابطه با خرید اسلحه مطرح گردید که از وزارت دفاع کسب اطلاع‌ شد، معلوم شد صحت دارد، ولی اموال شرکت کلاه‌بردار و همین پول‌ها را در بانک توقیف کرده‌اند؛ البته به ادعای آقای [جواد] فکوری وزیر دفاع. بنا شد گزارش کاملی بدهند.

 خبرهایی از تحرک ضدانقلاب در امور تخریبی در کردستان رسیده بود که از سرهنگ وحید [دستجردی رئیس شهربانی] سؤال شد؛ معلوم شد گزارش‌ها اغراق‌آمیز است. بیش از صد نفر از نمایندگان طی نامه‌ای، قاطعیت دستگاه قضائی در برخورد با ضدانقلاب  و لیبرال‌ها را تأیید کردند.