خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

رأی به آقای خامنه ای؛ یعنی رأی به امام. یعنی رأی به روحانیت، یعنی رأی به انقلاب، یعنی رأی به مجلس، یعنی رأی به خط امام...

  • تهران
  • سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۶۰

 دو روز عقب‌ماندگی خاطرات را نوشتم و به مجلس رفتم. جلسه علنی داشتیم. مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در دستور بود. آقای خامنه‌ای، آقای [موسوی] اردبیلی، هیئت دولت، جمعی از معلولان و خانواده‌های شهدا حضور داشتند. من، آقای خامنه‌ای و آقای [موسوی] اردبیلی صحبت کردیم. (1) در صحبت‌های پیش از دستور از اعتماد امام در خصوص واگذاری حق اعمال ولایت‌فقیه به مجلس تشکر کردم و نمایندگان  را توصیه به مراعات جانب اعتدال ‌و پرهیز از افراط نمودم. به مطبوعات توصیه کردم که شلوغ و چپ‌گرایی نکنند که امام به حسن عمل‌ها مطمئن شوند؛ در عمل باید ثابت کنیم. چند لایحه را گذراندیم.

 طرح دوفوریتی در خصوص اخراج نمایندگان کثیرالغیبت مطرح شد. یک‌فوریتی آن به تصویب رسید. جمعی از [اعضای] نهضت آزادی در حال تنفس با من صحبت کردند و وقت‌ مذاکره می‌خواستند. معلوم است درباره چه!

 ظهر، از سپاه تهران و اطلاعات سپاه آمدند. درباره محافظان و مقدار پیشرفت مبارزه با تروریسم مطالبی گفتند. عصر گروهی از معاونان وزارت بازرگانی و گروهی از تجار و ارباب صنایع آمدند. درباره لزوم روشن شدن سیاست اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و یکدستی کابینه، ازاین‌جهت حرف داشتند. مجموعاً از چپ‌روی‌ها انذار می‌کردند.

 شب، در دفتر آقای خامنه‌ای جلسه مشورتی با حضور آقایان احمد آقا، مهدوی و [موسوی] اردبیلی برگزار شد. پیشرفت‌هایی در امر نخست‌وزیری داشتیم، ولی تمام نشد. شام را همان‌جا خوردیم و دیروقت با احمد آقا به منزل آمدیم. اول شب شایع شد که صدام ترور شده، مردم الله‌اکبر گفتند؛ بعد معلوم شد شایعه بی‌اساس است.

******************************************************************************

1-  پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و پایان عمر 28 روزه دولت محمدعلی رجایی در 8 شهریور 1360 بار دیگر وزارت کشور این‌بار به سرپرستی آیت‌الله مهدوی‌کنی، مسول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد.

انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم در دهم مهر 1360 با حضور قریب به 17 میلیون نفر برگزار شد وحضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به عنوان اولین رئیس‌جمهوری روحانی، انتخاب شدند.

در روز 17 مهر 1360 مطابق با عید سعید قربان ایشان که چند ماه قبل از ورود به انتخابات در یک ترور ناکام توسط منافقان مجروح شده بود با حضور در حسینه جماران حکم تنفیذ خود را از دست امام خمینی (ره) دریافت کردند.

روز ۲۱ مهرماه ۱۳۶۰ مراسم تحلیف ایشان در مجلس برگزار شد. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس در مراسم تحلیف حضرت آیت الله خامنه‌ای گفته بود که اولین برنامه امروز ما، اجرای مراسم تحلیف ریاست جمهوری است من دو سه کلمه در رابطه با این مراسم تحلیف و انتخاب ریاست جمهوری عرض می‌کنم و بعد مراسم انجام می‌شود رأی بیش از ۱۶ میلیون به شخص جناب آقای خامنه‌ای نشانگر حمایت جدی و عمیق مردم از روحانیت است برادرمان رئیس جمهور محترم زندگیش برای مردم روشن است، دوران طلبگی و دوران مبارزاتش و دوران مسؤولیتهائی که بعد از پیروزی انقلاب داشته‌اند [روشن است]رأی به ایشان یعنی رأی به امام. یعنی رأی به روحانیت، یعنی رأی به انقلاب، یعنی رأی به مجلس، یعنی رأی به خط امام و یعنی محکوم کردن ضد انقلاب.

ایشان قبل از ادای سوگند طی سخنانی فرمودند: امروز و این مراسم برای این برادر مخلص شما از این جهت هیجان انگیز هست که در حقیقت برزبان آوردن و تصریح کردن به چیزی است که بطور طبیعی با کاندیدا شدن برای ریاست جمهوری و با قوبل این مسؤولیت بر دوش او وجود داشته و سنگینی می‌کرده و همانطوری که برای همه برادران و خواهران عزیز روشن است وفای به عهدها و پیمان‌های اجتماعی مصداق این آیه شریف و آیات دیگری است که ما را به وفای به عهد و پیمان ملزم می‌کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین اظهار داشتند: بالخصوص از این جهت برای این بنده مراسم تحلیف هیجان انگیز است که جامعه ما و مردم ما، از صدر تا ذیل در طول این دو سال و نیم، مخصوصاً‌در طول این یکسال اخیر صحنه‌ای از وفای به عهدها و پیمان‌ها را مجسم کرده‌اند و ترسیم افتخار آمیزی در مقابل چشم مادائماً‌قرار دارد. ما در مقابل این پدیده شگفت آور چه خواهیم کرد؟ اول کاری که باید بکنیم اینست که ببینیم مردم به چه رأی داده‌اند؟ آیا به شخص مشخصی بنام خامنه‌ای رأی دادند؟ یا به یک جریان رأی داده‌اند؟ واضح است که به شخص مردم رأی نمی‌دهند. واضح است که مردم شخص را درست نمی‌شناسند. به شخص اطمینانی برای همیشه ندارند، تعهدی در مقابل شخص ندارند. مردم به یک جریان را ی دادند، این جریان به روشنی می‌تواند شناخته بشود در وجود یک روحانی علاقمند به مبارزه و دست اندر کار انقلاب و متعهد به اصول اسلام.

در مراسم تحلیف حضرت آیت الله خامنه‌ای، عبدالکریم موسوی اردبیلی، قرآن را برای سوگند رییس‌جمهور منتخب نگه داشت. مراسم تحلیف ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس مجلس آقای موسوی تشریف بیاورید. ( در این هنگام آقای موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور برای شرکت د رانجام مراسم تحلیف در کنار آقای رئیس جمهور قرار گرفتند و آقای خامنه ای متن سوگند نامه را خواندند.

رئیس مجلس جناب آقای موسوی اردبیلی شما اگر صحبتی دارید بفرمائید .

موسوی اردبیلی ( رئیس دیوانعالی کشور)- بسم الله الرحمن الرحیم برادر جناب اقای رئیس جمهور محترم . این مراسم تحلیف که بنا به وظیفه قانونی در آن شرکت کرده ایم، از ویژگیهائی برخوردار است . یکی از آنها یا بزرگترین آنها حیثیت و اعتبار آن است که اعتماد فوق تصور ملت مجاهدایران و رای کوبنده آنان به ریاست جمهوری آن را بوجود آورده است . این انتخابات با صراحت گویای آن است . همواره در حل مشکلات اقتصادی . سیاسی، نظامی و پیکار بر علیه توطئه ها ، حمله ها، هجومها، شیطنت ها، از خارج و داخل ، به هر شکل و بهانه که باشد ، قاطبه مردم خصوصاً‌قشر عظیم مستضعف در کنار شما خواهند بود. شما می توانید پس از رحمت حق و توفیق و عنایت پروردگار بدان اعتماد کنید وروی آن حساب نمائید .

جناب آقای رئیس جمهور! ما مشکلات عظیم شما را در قبول و انجام این مسؤولیت ، تداوم بخشیدن به انقلاب ، حفظ و مراقبت از خطوط اصلی آن از قبیل نه شرقی و نه غربی که خودتان اشاره فرمودید و خطوط دیگر اصلی آن ، حل مسائل امنیتی اقتصادی ، بازگشائی دانشگاه ، مساله جنگ و پیامدهای آن ومسائل دیگر  به خوبی آگاهیم و آن را درک می کنیم. ولی علیرغم همه این مشکلات امکانات زیادی که شما در اختیار دارید و در رأس همه آنها درایت شما ، عمق تفکر شما حسن سیاست شما و اعتماد کم نظیر مردم (باز عرض می کنم) و ملت و رهبریهای پیامبر گونه حضرت امام ، شما را بر انجام مسؤولیت خطیر قادر وتوانا می سازد . از خداورند بزرگ مسئلت داریم رحمت خود را براین ام

تصاویر ضمیمه