خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

دعوت رئیس مجلس کره جنوبی از هاشمی برای سفر به آن کشور

  • تهران
  • سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۶۰

  دو روز تأخیر در نوشتن خاطرات را اول وقت نوشتم. سپس به مجلس رفتم. جلسه علنی داشتیم. بحث درباره لایحه بودجه بود. پیشرفت خوبی داشتیم. صبح و عصر جلسه علنی بود.

 بعدازظهر، سفیر کره جنوبی برای خداحافظی آمد و نامه رئیس مجلس کره جنوبی را آورد که از من برای دیدار کره جنوبی دعوت کرده بود. اخیراً وزارت خارجه ما، سفارت کره جنوبی را به سطح کاردار تنزل داده. سفیر خیلی ناراحت بود. علت را پرسید. گفتم: جاسوسی چند عضو سفارت و برقراری روابط بین کره و عراق در حین جنگ ما با عراق و خودداری از فروش اسلحه به ما، پس‌ازاینکه هیئتی از ایران را برای فروش اسلحه به کره دعوت کرده‌اید. قرار شد با دولتش تماس بگیرد و برای رفع علل سردی روابط، تلاش کند. خواست که روابط اقتصادی پائین نیاید. 

گروهی از نیروی هوائی آمدند و پیشنهادهایی داشتند برای تعویض کادر ستاد نیرو، پس از سرهنگ [جواد]  فکوری که احتمالاً پست فرماندهی نیروی هوائی را برای پست وزارت [دفاع] از دست بدهد؛ چون قانون اساسی دو شغل را اجازه نمی‌دهد. مصاحبه‌ای مطبوعاتی و رادیوتلویزیونی درباره انتخابات، طرح احزاب و نمایندگان مخالف و تحلیلی از مسائل جاری کشور داشتم. افطار آقایان رجائی، موسوی اردبیلی و بهزاد نبوی، در مجلس مهمان من بودند. شورای موقت ریاست جمهوری، در دفتر من تشکیل جلسه داد. درباره اوضاع جاری، مبارزه با گروهک‌های محارب، اصلاح تبلیغات درباره آن‌ها، مدیران صداوسیما بعد از استعفای آقای [علی] لاریجانی و رفقایش و [همچنین] نخست‌وزیر آینده، مذاکره کردیم. گزارش وضع جنگ را دادیم. برای نخست‌وزیری آینده، بیشتر سراغ آقای باهنر رفتیم و برای مدیرعامل صداوسیما آقای [غلامعلی] حداد عادل را در نظر گرفتیم.  شب را در دفترم خوابیدم و سحری را همان‌جا صرف کردم. احمد آقا تلفن کرد و از وضع آب شهر تهران که اخیراً قطع و وصل می‌شود، اظهار نگرانی کرد و احتمال سوءنیت می‌داد. قرار شد تعقیب شود.