خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

از اقدامات افراطی رئیس‌جمهور جمایت نکنید

  • شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۶۰
مذاکره خصوصی بازرگان با هاشمی

کمیسیون آئین‌نامه داشتیم. ظهر به دفترم رفتم. پس از نماز، نمایندگانی که از طرف مجلس به شیراز رفته بودند - برای بررسی علل درگیری خوزستانی‏ها و شیرازی‏ها - آمدند و گزارشی دادند. آقای [محمد] نصراللهی [نماینده آبادان] گزارش تحلیل گونه‏ای داد.

 در شیراز، الوات  و اعضای گروه‌های فاسد، با توطئه، باعث ناراحتی مردم می‏شوند و گروه‌ها را تحریک می‏کنند که در همین رابطه، یک مسلمان متعهد که به سوء اخلاق چند مهاجر اعتراض می‏کند، در درگیری شهید می‏شود و سپس عکس‏العمل مردم، منجر به زخمی و بازداشت شدن جمع زیادی از طرفین می‏شود. اهمال مسئولان امنیتی هم از علل توسعه درگیری‌ها است.

 از اردوگاه [جنگ‌زدگان] در فسا و ضعف مدیریت هم گزارشی دادند. قرار شد مصاحبه کنند.خوب عمل کرده‏اند. بعدازظهر مصاحبه‏ای با کیهان به مناسبت سالگرد شهید مطهری داشتم و بیانیه روز ارتش را تهیه کردم.

 ساعت شش بعدازظهر آقای مهندس [مهدی]بازرگان آمد. درباره اختلافات جاری و مشکلات موجود و جنگ و صلح  و خیلی چیزهای دیگر، یک ساعت مذاکره کردیم. به ایشان‏گفتم تا ما قدرت تصمیم‏گیری و انتصاب داشتیم، سعی کردیم، آقایان را در صحنه داشته باشیم،حتی بعد از استعفای ایشان  و تجدید شورای انقلاب. ولی بعد از تشکیل مجلس، ما دیگرتصمیم‏گیر نبودیم و نیروهای تندتر خط امام، حاضر نبودند که محافظه‏کاری کنند و لیبرال‌ها را در پست‌های کلیدی بپذیرند و فعلاً تنها دوره دولت انقلابی خط امامی‏هاست. نهادهای انقلابی و مجلس و شورای قضائی  و حزب‏الله حکومت لیبرال‌ها را تحمل نمی‏کنند. بهتر است آقایان اگر حسن نیت دارند، دست از تضعیف بردارند و همکاری کنند.

 ایشان گفتند که نهضت آزادی درصدد اسقاط دولت  و تشکیل دولت نیست، ولی من گفتم: ‏آقای بنی‏صدر درصدد است  و شما از ایشان حمایت می‏کنید. ایشان جوابی نداشتند که بدهند.