خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

مشورت هاشمی و آیت الله خامنه ای درباره بنی صدر

  • سه شنبه ۴ فروردین ۱۳۶۰
ابراز تاسف هاشمی از بدهی بنیاد مستضعفان // انفجار در کمیته مرکزی و شعله ور شدن آتش شایعات

 سه‌شنبه ۴ فروردین ۱۷ جمادی‌الاول - ۲۴ مارس

 آقای کریمی مسئول بنیاد مستضعفان آمد و درباره وضع بنیاد مطالبی گفت که تأسف‌بار است. گویا بنیاد، حدود ۶۰ میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است. این بدهکاری از صاحبان اموال مصادره یا توقیف‌شده به‌جای مانده است. وام‌های بی‌حساب با اعمال نفوذ گرفته‌اند و همین اموال را گرو گذاشته‌اند که امروز بعضی کمتر از آن مبلغ وام ارزش دارد. شرکت‌های مصادره شده ساختمانی و پیمانکاری نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند و کارکنان آن‌ها بیکارند و حقوق می‌گیرند. توقیف‌ها و مصادره‌های بی‌نظم دادگاه‌ها مرتباً بر مشکل بنیاد اضافه می‌کند. بالاخره باید چاره‌ای کرد. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها و اموال گرو گذارده شده و مخصوصاً هتل‌ها و ساختمان‌های لوکس - که بعضی بیش از ارزش واقعی‌شان بدهی دارند - مشکل بزرگی باشد؛ مخصوصاً با توقع‌های زیادی که بدون تشریح واقعیت‌ها، در مردم ایجاد شده است.

 خبر آتش گرفتن چند اتاق در کمیته مرکزی و انفجار مقداری فشنگ و شایعاتی که دراین‌باره ایجادشده، مسئله روز است، گر چه مهم نیست، ولی ضدانقلاب شایع کرده که دشمن بمب‌گذاری کرده و مجلس قدیم منفجر شده است. خبر رسمی این است که اتصال سیم برق آتش‌سوزی ایجاد کرده است.

 عصر سرهنگ وحید دستجردی، رئیس شهربانی آمد و سوابق یکی از سرهنگ‌های شهربانی را آورد، که چند روز پیش دفتر رئیس‌جمهور، به خاطر مصاحبه‌اش در مورد حادثه دانشگاه، ضمن نامه رسمی، خواستار اخراج ایشان شده و ایشان را از ریاست پلیس تهران برداشته‌اند. [سرهنگ وحید دستجردی] خبر درستی از آتش‌سوزی کمیته نداشت.

 آقای نظری زاده کرمانی کاندید وکالت بندرلنگه آمد، از انحلال دوره اول انتخابات نگران بود. شب بستگان عفت، مهمان ما بودند. فیلم «شاه‌دزد»  را دیدیم، جالب بود.

  با آقای خامنه‌ای، تلفنی صحبت کردم؛ صحبت از زیاده‌طلبی آقای بنی‌صدر در مورد اختیارات شورای عالی دفاع، پس از برگشت به قانون اساسی و [همچنین] فشار آقای فلاحی برای تحویل گرفتن اسناد دبیرخانه شورا بود