خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

تصادف خطرناک ناطق نوری در رفسنجان

  • پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۶۰
عدم همکاری وزارت نفت با رجایی

 نزدیک ساعت 9 صبح به مجلس رفتم. پس از مطالعه گزارشها، آقای حیدری نماینده‏بوشهر آمد و از نابسامانیهای شرکت نفت در جزیره خارک گفت، وضع وزارت نفت خوب‏نیست، وزیرمان [مجید تندگویان] و معاونش مهندس بوشهری اسیر عراق است، بعضی مدیران‏تحت تأثیر مهندس [علی اکبر]معین‏فر خیلی با دولت آقای رجائی انسجام ندارند. باید فکری‏کرد.

 سپس آقای [علی اکبر]ناطق‏نوری آمد و قصد استعفای از جهاد سازندگی داشت که بامذاکره منصرف شد. از تصادف خطرناکی که در جاده رفسنجان - یزد داشته تعریف کرد،الحمدالله به خیر گذشته. از روحیه سمینار دانشجویان و دانش‏آموزان اسلامی کرمان هم خیلی‏ تعریف می‏کرد و از بی‏انسجامی حزب جمهوری‏اسلامی گله داشت. حق با ایشان است، حزب‏جمهوری‏اسلامی هنوز شکل و عمل حزب واقعی را به خود نگرفته است.

 مصاحبه‏ای با تلویزیون در مورد آقای سید محمد باقر صدر کردم. سپس ملاقاتی با سفیرایتالیا - که خواستار توسعه روابط اقتصادی بود - [انجام دادم] از اینکه بعد از انقلاب شرکتهای‏ایتالیائی کارهایی در ایران انجام داده‏اند، تشکر کردم و از اینکه هلیکوپترهای شنوک ما راتحویل نداده‏اند، انتقاد کردم. گفت مسأله حل شده است.

 بعدازظهر نمایندگان جهاد دانشگاهی آمدند و از خبر باز شدن دانشگاهها در این سال،نگران بودند. می‏گفتند هنوز برنامه درستی برای دانشگاهها تنظیم نشده است و از کم کاری‏ستاد انقلاب فرهنگی ناراحت بودند. پیشنهادهایی هم داشتند که قرار شد تنظیم کنند و بدهند،من هم قول رسیدگی دادم.

 سپس آقای گلسرخی کاشانی آمد. اقرار به اشتباه از موضع‏گیری گذشته خود، در رابطه باآقای شریعتمداری و حزب خلق مسلمان داشت. مشکلاتی در کار مرغداری و طرح پرورش‏ماهی داشت که به ایشان کمک کردم.

 به مرکز پاسداران منزل امام رفتم، با آنها نماز خواندم  و سخنرانی کردم و مطالبی درباره‏توپ یکصدوهفتادوپنج  و مرز ترکیه به خدمت امام فرستادم و شب را در منزل آقای بهشتی،مهمان بودیم .