خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال ۱۳۶۰؛ عبور از بحران

دیدار کوتاه هاشمی با مهندس بازرگان

  • شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۶۰
تصمیم گیری هاشمی، بهشتی و خامنه‌ای

 اول وقت به مجلس رفتم. فرماندارو فرمانده سپاه پاسداران ارومیه آمدند و از وضع آنجا ودرگیری استاندار با آقایان حسنی  و ذکیانی گفتند و چون در این مورد، در شورای تأمین بحث است، پیشنهاداتی داشتند.

 جلسه آئین‏نامه داشتیم. حق استعفای نمایندگان را مشروط به تصویب مجلس کردیم.آقایان [مهندس مهدی]بازرگان، دکتر [کاظم]سامی و [علی]گلزاده غفوری ناراحت شدند، زیرااین قانون جلوی کارشکنیهای اقلیت را تا حدودی می‏گیرد.

 بعدازظهر کاردار سفارت انگلستان به دیدنم آمد. خواهان توسعه روابط بود، مترجم خوبی‏نداشتیم و خیلی حرف زده نشد.

 آقای سیدعیسی طباطبائی از لبنان آمد و از اختلافات خود با آقای سید صادق موسوی‏شیرازی و عدم امکان همکاری صحبت داشت و از مشکلات زندگیشان در لبنان.

 سپس آقای حسام الدین امامی مفسر مطبوعات آمد و از کم کاری و بی خطی کیهان واطلاعات و ضعف تبلیغات شکایت  کرد و پیشنهادهای مفیدی داشت.

 با مهندس بازرگان قرار داشتیم، ولی به خاطر مراجعات زیاد انجام نشد. ایشان آمدند ولی‏فرصت کافی نبود. شب در منزل آقای ناطق نوری مهمان بودیم. رفقای معمم، آقایان بهشتی، باهنر، خامنه‏ای، [عبدالمجید] معادیخواه، صفائی، حمیدزاده، حقانی و... بودند و درباره‏روحانیت مبارز و شاخه روحانیت حزب و مناظره پیشنهادی آقای بنی‏صدر، مشورتهایی شد وتصمیماتی اتخاذ شد.