خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

بحث داغ بنی صدر در جامعه

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۶۰

 پس از جواب نامه‌های ارباب‌رجوع منزل، به مجلس رفتم. در بین راه اخبار ساعت هفت صبح را گوش دادم. موضوع مهم، عزل آقای بنی‌صدر از فرماندهی نیروهای مسلح بود. شور و هیجان زیادی در حزب‌الله به وجود آورده.

سخنرانان پیش از دستور مجلس هم، لبه تیز حملات خود را متوجه آقای بنی‌صدر کرده بودند. مخصوصاً آقای [مهدی] نصیری لاری، عدم‌کفایت سیاسی ایشان را مطرح کرد و خیلی خوب صحبت کرد؛ آقای دکتر [کاظم] سامی، اعتراض کرد که اهانت به رئیس‌جمهور شده است.  لایحه معاملات مسکن مطرح بود و تمام هم نشد.

ظهر با نخست‌وزیر و شورای عالی قضائی و سپاه و دادگاه انقلاب جلسه مشورتی در محل شورای عالی قضائی داشتیم. اوضاع جاری را بررسی کردیم و تصمیماتی اتخاذ شد.  تظاهرات پراکنده‌ای در تهران و شهرستان‌ها به نفع بنی‌صدر انجام می‌شود که عمدتاً توسط مجاهدین خلق است. بنی‌صدری‌ها خیلی ترسیده‌اند و احتمال فرارشان قوی است.  یک نظر این است که مانع فرارشان نشویم، زیرا به‌کلی از اعتبار ساقط می‌شوند و چیزی بر مدنی و بختیار و پهلوی‌ها نمی‌افزایند. نظر امام، این بوده که نگذاریم بگریزند؛ ولی دیشب از احمد آقا نقل شد که امام هم، دیگر مخالفتی ندارند.

 عصر، جلسه هیئت‌رئیسه داشتیم. برنامه هفته آینده را تنظیم کردیم. تقاضای جلسه غیرعلنی برای بحث در سرنوشت رئیس‌جمهور، مطرح شد. نظر این شد که چند روزی تأخیر بیندازیم تا با اعمال خودشان زمینه را مساعدتر کنند.

 عصر آقایان محسن رضایی و محمد زاده از سپاه آمدند  و تحلیلی از وضع جاری ارائه دادند و انتقاداتی از عدم انسجام و هماهنگی مسئولان، در برخورد با جریان بنی‌صدر و عدم همکاری صداوسیما، داشتند.

آخر شب، آقای رضایی تلفنی اطلاع داد که خبری می‌گوید، آقای بنی‌صدر هواپیمای بزرگی را خواسته، آماده داشته باشند و می‌گفت احمد آقا هم از امام کسب تکلیف کرده و امام هم مخالفتی ندارند. خودم از احمد آقا پرسیدم، ایشان تأیید کرد.  آخر شب احمد آقا مرعشی  و حسین آقا آمدند. اخبار زلزله وحشتناک گلباف کرمان را بیشتر از من داشتند.