خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۰ – عبور از بحران

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۰ – عبور از بحران

  • یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۶۰

 آقای بهزاد نبوی، متن ادعا نامه‏ای علیه آمریکا، در مورد خساراتی که ایران ازناحیه‏کودتای 28 مرداد، متحمل شده، فرستاد که مطالعه کنم و اگر خوب باشد،امضاء نمایم و به هلندبفرستم که در دعاوی علیه آمریکا، در رابطه با بیانیه‏الجزایر مطرح شود. خواندم، بد نبود. دادم‏به دکتر [عباس]شیبانی، امضاء کرد وفرستاد.

 جلسه  علنی داشتیم. آقایان [احمد]غضنفرپور،  [احمد]سلامتیان  و [محمدمهدی]کرمی به خاطر غیبت زیاد، مستعفی شناخته شدند. دو سه نفر از [محمدمهدی]کرمی دفاع کردند. مؤثر نشد و آقای [علی اکبر]معین‏فر و دکتر[یدالله]سحابی از غضنفرپور دفاع کردند، ولی بی‏اثر. آقای [علی‏گلزاده] غفوری‏خواسته بود که یک هفته مهلت بدهیم که دادیم. سپس طرح مطبوعات،شوردوم، مطرح شد. پیشرفتی نداشتیم. طرح خوبی تهیه نشده، خیلی‏ها مایلندمسکوت بماند.پیش و بعد از جلسه در حال تنفس، نمایندگان مراجعاتی داشتند.

 ظهر آقای [محمد هادی] عبدخدائی، رهبر بخشی از فدائیان اسلام آمد وپیشنهاد داشت که‏فدائیان در اختیار حزب جمهوری اسلامی یا من قرار گیرند.گروههای دیگرشان هم، چنین تقاضائی کرده‏اند. این گروهها احساس بی حرکتی‏و بی سامانی می‏کنند.

 ساعت پنج، در جلسه شورای مرکزی حزب در دفتر آقای خامنه‏ای شرکت‏کردم. خبر ده‏میلیون تومان کمک از طرف امام به حزب و بخشیدن پنج میلیون ودویست و پنجاه هزار تومان‏طلب گذشته امام را دادم، خوشحال شدند. آقای‏دکتر ولایتی گزارش سفر سوریه را داد و بحث‏درباره پیگیری و کنترل حزب، برافراد حزبی شاغل در دولت را داشتیم و تصمیماتی اتخاذشد.

 بعداز جلسه با آقای خامنه‏ای، درباره  سفر آقای صادق طباطبائی به خارج،برای حل مسأله‏تانکها و تعقیب بیمه، بحث کردیم. قرار شد موافقت کنیم. درس‏مواضع آقای بهشتی از تلویزیون را دیدم.