خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰ / کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰ / کتاب «عبور از بحران»

  • چهارشنبه ۲ دی ۱۳۶۰

 پس از نماز، مشغول کار شدم. آقای [سید رضا] زواره‌ای آمد و مطالبی داشت. در جلسه علنی امروز، لایحه شرایط قضات در دستور بود. نواقص زیادی داشت، آقای ربانی املشی دادستان کل کشور از من خواست، برای رفع نواقص کمک کنم. شور دوم بود. با چند پیشنهاد حذف، اصلاحات به عمل آمد و چند لایحه دیگر تصویب شد.

 ظهر، فرماندار اسلام‌آباد غرب آمد و می‌خواست که از مسئولان سطح بالا، برای سر زدن به آن منطقه، به آنجا بروند. بعدازظهر هیئت‌رئیسه جلسه داشت. برنامه هفته بعد معین شد. به کارهای اداری مجلس، رسیدگی کردیم.

 اول شب در دفتر رئیس‌جمهور جلسه مشورتی داشتیم، با حضور آقای نخست‌وزیر، احمد آقا، رئیس دیوان عالی کشور؛ درباره پیشنهاد نیروی دریایی مبنی بر توقیف کشتی‌های حامل اسلحه برای عراق از طریق شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس بحث کردیم. بنا شد قبل از مذاکره با این دولت‌ها، اقدام نشود. با آقای شمس اردکانی سفیر ایران در کویت صحبت کردم که برای ‌مشورت در رابطه با گشایش ‌باب مذاکره با دولت‌های خلیج‌فارس به ایران بیاید.

 درباره کیفیت رفتار با زندانیان و محاکمه ضدانقلاب هم بحث شد، قرار شد جلسه‌ای درهفته آینده، با مجریان داشته باشیم؛ در جهت تعدیل رفتار با آن‌ها. شام  را با چلوکباب، مهمان آقای خامنه‌ای بودیم و ساعت ده شب به خانه آمدم.

 شب، آقای [محسن] رضایی تلفن کرد و اطلاع داد که ارتش عراق از شمال رودنیسان، عقب نشسته یا ترسیده‌اند و یا نقشه‌ای دارند.