خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰/کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال ۱۳۶۰/کتاب «عبور از بحران»

  • جمعه ۱ آبان ۱۳۶۰

 

 عقب‌ماندگی خاطرات را جبران کردم. برای خطبه‌های نماز جمعه، مطالعه نمودم. قرار بود آقای خامنه‌ای رئیس‌جمهور قبل از نماز جمعه سخنرانی داشته باشد، نزدیک ظهر به من اطلاع دادند، ایشان شرکت نمی‌کند.

 با کمی تأخیر، به دانشگاه رسیدم. نماینده جنبش امل لبنان به عربی سخنرانی کرد و ترجمه شد. من درباره اختیار اخیر امام به مجلس، در مورد اعمال ولایت‌فقیه، صحبت کردم. قواعد و احکام اولیه و ثانویه و راه علاج هنگام تعارض ۲ قاعده فقهی  و حق تشخیص موضوعات را تشریح کردم. ناهار را به مجلس رفتم.

 بعدازظهر، شورای عالی دفاع در مجلس تشکیل شد. گزارش جبهه، حکایت از رکود جبهه‌ها در هفته گذشته دارد. مخصوصاً در ماهشهر و رقابیه، ما ۲ ضربه خورده‌ایم و فرمانده ‌نیروی زمینی، هنوز آماده اجرای طرح‌های تصویب‌شده نیست.

 یاسر عرفات، در مسکو به سفیر ما گفته صدام حاضر است پس از آتش‌بس، ظرف ۴۸ ساعت بیرون برود؛ و چند شرط گفته که قابل‌قبول نیست.

 استانداران مناطق جنگی، در شورا شرکت کردند و مطالبی گفتند. خواستار حرکت بیشتر در جبهه‌ها بودند. سپس با من جلسه خصوصی داشتند و راهنمایی‌هایی نمودند. گزارشی از ترکیه هم، توسط استاندار آذربایجان غربی، داده شد که تمایل به همکاری برای حل مشکل کردها، نشان داده‌اند.

 در جلسه شورای حزب، در دفتر آقای خامنه‌ای، شرکت کردم. برای انتخاب نخست‌وزیر بحث شد. قرار شد آقای [محمد] غرضی، وزیر نفت، معرفی شود. چون امام گفته‌اند مصلحت حزب نیست که نخست‌وزیر حزبی باشد، از معرفی آقایان [اکبر] پرورش و [میرحسین] موسوی خودداری شد. آخر شب، به منزل آمدم.