خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۶۰ / کتاب عبور از بحران

دادستان انقلاب، تصمیم به بازداشت آقای بازرگان گرفته ‌بود، مانع شدم.

  • تهران
  • چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۶۰

 جلسه علنی داشتیم، مهندس [مهدی] بازرگان، اولین سخنران قبل از دستور بود. در قسمتی از اظهاراتش ضمن اظهار تأثر از شهید شدن پاسداران  و شخصیت‌ها به دست تروریست‌ها، از اعدام‌ها و سخت‌گیری‌های دادگاه‌های انقلاب هم انتقاد داشت و آمریکایی بودن تروریست‌ها را مردود دانست. اظهارات ایشان، مورد اعتراض شدید جمعی از نمایندگان قرار گرفت. مجلس را متشنج و ترک کردند و به ایشان اعتراض نمودند. کسی از ایشان دفاع نکرد. دوستانش هم وحشت کرده بودند. مجلس را به‌عنوان تنفس، تعطیل کردم.

 پس از نیم ساعت، دوباره  کار را شروع کردیم. دستور جلسه، بحث در لایحه بازرسی کل‌ کشور بود. با قید دو فوریت مطرح بود و شورای نگهبان حضور داشت. به‌خوبی ادامه یافت. ظهر جمعیتی از بازاریان که جریان مجلس را از رادیو شنیده بودند، به‌عنوان اعتراض به اظهارات آقای بازرگان، مقابل مجلس آمدند و شعارهای تندی علیه ایشان، لیبرال‌ها، بنی‌صدر، امریکا و منافقان‌ می‌دادند و همان جا نماز خواندند. جمعی از نمایندگان با آنها صحبت کردند. من هم به میان آن ها رفتم. دادستان انقلاب، تصمیم به بازداشت آقای بازرگان گرفته ‌بود، مانع شدم.

 عصر، جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسای شعبه‌ها داشتیم، برای تعیین ‌اعضای جدید کمیسیون ها. سپس جلسه هیأت رئیسه داشتیم. دستور هفته بعد را تعیین کردیم و امور امنیتی را رسیدگی کردیم.

 بحثی درباره کسانی که گروه تحقیق، پیشنهاد تصفیه آنها را کرده بود، داشتیم. در نظریه‌ها تندروی شده بود، نپذیرفتم. معلوم شد، گروه تحقیق که از آموزش وپرورش آمده‌اند، برخورد افراطی و تند دارند. قرار شد، تحقیق بیشتر شود. شب ‌در مجلس خوابیدم. خبر ترور سادات وحوادث مصر در رأس اخبار خارجی‌است.